קניון ימני

טכנולוגיות המידע והמודלים הממוחשבים גרמו למשקיעים ולמנהלי ההשקעות להסתמך רק עליהם, ולזנוח את כישורי המוח הימני, כמו עיצוב, סיפור, סימפוניה, אמפתיה, משחק ומשמעות * למה הם חשובים? / זיו סגל

מיון, יצירתיות, קניין רוחני וניהול שמבוסס על מגוון כישורים הם קריטריונים שחשובים לנו בתהליך בחירת החברות שנרצה להשקיע בהן.

זה לא אומר שלא יהיו בתיק הקניון חברות בסיסיות - נניח, יצרנית אלומיניום. אבל הן יהיו כאלה שנזהה בתהליכי העבודה, הפיתוח, החשיבה, הניהול והשיווק שלהן, מידה רבה של יצירתיות ושימוש בכישורי מוח ימני - כמו עיצוב, סיפור, סימפוניה, אמפתיה, משחק ומשמעות. אלה כלים הכרחיים להצלחה במה שמכונה העידן הקונספטואלי.

הקריטריונים האלו מצטרפים למרכיב הכמותי של מודל קניון המניות, כמסננת נוספת, או אולי דווקא כזכוכית מגדלת, שבעזרתה אנחנו שואפים לזהות את היהלומים הטובים ביותר. אנחנו זורקים למאגר הרעיונות שלנו חברות מדליקות ומרגשות, ואז בודקים אם אפשר להרוויח מהן כסף.

כבר לפני עשרות שנים, מימש ריצ'רד וויקוף, אחד מהאבות המייסדים של הניתוח הטכני, את הכישורים המוגדרים היום כנדרשים להישרדות בעידן הקונספטואלי, ולמעשה שילב בין הקלאסי למודרני. הוא פיתח מודל רב מימדי לבחירת מניות, ובמקביל טבע את המונח של ה"אדם המורכב", שמגדיר את שוק המניות כישות וירטואלית עם מוח המורכב ממוחותיהם של כל המשקיעים והסוחרים.

התפתחות טכנולוגיית המידע מאז הרחיקה מומחים רבים מהצד הימני של המוח שלהם, ומהרצון להשתמש במגוון כישורים כדי לבחון סוגיות במימדים שונים. ייתכן שהטכנולוגיה אפילו ניוונה חלק מהכישורים האלה, כשכולם התיישבו מול תוכנות האקסל והמודלים הממוחשבים. התוצאה היא שמרבית מנהלי ההשקעות לא מרוויחים יותר מהבנצ'מרק (וגם לא שואלים את עצמם למה ומאשימים בכך גורמים חיצוניים).

אולי המשבר בשווקים הוא תוצאה של התמכרות והשתעבדות לנתונים ולמודלים ממוחשבים, שתרמה לאובדן ההיגיון הבריא. למרות המחשוב - ואולי גם בגללו - חודשים אחרי שהמשבר פרץ איש לא ידע מה עומקו ומה צפוי עוד לקרות. הגולם קם על יוצרו וגרם להרס.

כעת, בשביל להתגבר על הגולם, היוצר צריך לחזור ולהשתמש בכישורים שאין לגולם - אותם כישורי המוח הימני. הכישורים האלה מאפשרים לראות את התמונה מעבר לטווח הראייה של הגולם, וליזום מהלכים שיחזירו את הפעילות למסלולה.

הימין של הקניון

במובן העסקי, חברות המשתמשות בכישורי מוח ימני הן חברות שסיכוייהן לשרוד ולהרוויח גדולים יותר. כמובן שאפל (סימול: AAPL) היא דוגמה מנצחת, והדרך בה מתנהלת גוגל (סימול: GOOG) היא דוגמה נוספת. אפשר למצוא עוד חברות שנוהגות כך גם אם המוצרים שלהן לא מציגים לראווה את היצירתיות שהייתה כרוכה בייצורם.

כשנפלה לידינו רשימת 50 החברות החדשניות, המקוריות, היצירתיות והנועזות של המגזין פאסט קומפני, מיהרנו לחפש בה את מניות הקניון. מצאנו לא מעט, כך שאנחנו בכיוון הנכון. לפניכם החברות החדשניות של הקניון, הדירוג שלהן, וטעימה מהדרך בה אפיין המגזין כל אחת מהן.

גוגל (2): "מעבדה המתפוצצת מרעיונות חדשים".

אפל (4): חמישה מהלכים מאפשרים לאפל לשמור על עליונותה: אייפון להמונים, הזמנת מפתחים ליצור תוכניות עבור האייפון, עיצוב מנצח, דימוי ירוק והובלה במגזר ההורדות הדיגיטליות.

סיסקו (5): ג'ון ציימברס, המנכ"ל, מנהיג תהליך שינוי והתחדשות, שהביא את סיסקו אל המקום החמישי והמכובד. מבחינתנו, אגב, סיסקו ואינטל הן דוגמאות לחברות שהיצירתיות קיימת אצלן, אבל לא ניכרת בחיצוניות של המוצרים.

אינטל (6): השקת המעבד החסכוני Atom, בדגש על חיסכון באנרגיה ולא על ביצועים, היא פריצת דרך ושינוי כיוון משמעותי בתעשייה.

אמזון (9): 4 מיליארד דולר הושקעו במחקר ופיתוח. אמזון פיתחה את הקינדל, המבוסס על מחקר צרכים, ושותלת זרעי חדשנות לשנים הבאות.

ג'נרל אלקטריק (11): החברה ממשיכה לשמור על רוח החדשנות והיצירתיות בחטיבות היצרניות. כך, חטיבת ה-Ecomagination, שקיימת כשלוש שנים, מוכרת כבר ב-17 מיליארד דולר.

HP (12): חזון, שותפויות קפדניות והשקה סדרתית של מוצרים.

דיסני (22): "מפעל רעיונות ויצרנית להיטים... היעד הבא של החברה הוא רוסיה".

נייקי (27): "העיצוב ייהנה מייצוג נכבד בהחלטות האסטרטגיות", (דברי המנכ"ל). בנוסף, החברה השיקה נעל חדשנית בשם Flywire. ובאמת, בשבוע שעבר ניצלנו הזדמנות טכנית להגדלת הפוזיציה במניה.

מיקרוסופט (34): "העובדה שריי אוזי החליף את ביל גייטס בתפקיד ראש אגף ארכיטקטורת התוכנה, ותהליך פיתוח מערכת הפעלה חדשה... כלב אדום, עומדים לשנות את האופן שבו מגישה מיקרוסופט את מוצריה למשתמשים".

שברון פתרונות אנרגיה (37): צומחת בכ-20% לשנה, וחוסכת ללקוחותיה 30% מהוצאות האנרגיה.

Gilead Sciences (14): ידועה כחברה שמנוהלת טוב. מסיבות שקשורות בניתוח טכני מכרנו אותה לא מזמן, ונחזיר אותה כשהניתוח הטכני יתמוך בזה.

מתוך רשימת 50 החברות החדשניות, 11 נמצאות בקניון. לא רע בכלל. אנחנו סבורים שחברות נוספות מהקניון היו נכנסות לרשימה אם הייתה כוללת 100 ולא 50 שמות. נמשיך לתת משקל לחדשנות ויצירתיות.

עדכונים ופעילות

הגנה על הקניון: נפתחה מתחת ל-795 נקודות. תיסגר מעל 790 נקודות.

פעילות: ב-26 במארס הקטנו קצת את הפוזיציה ב-AAPL, כי הניתוח הטכני עלה על החדשנות. סגרנו על בסיס טכני את הפוזיציות ב-MR וב-GILD. פתחנו מחדש פוזיציה בחברת הקניונים SPG והגדלנו את הפוזיציה ב-NKE. ב-31 במארס מכרנו את BIDU והגדלנו פוזיציות ב-AMZN, AEO, DIS, BAC ו-MSFT.

שינוי המלצות S&P: CTSH ירדה להחזק, אינטל ירדה לקנה, אפל ירדה להחזק. *

זיו סגל הוא A level 2 Chartered Market Technician (CMT), מרצה וחבר סגל במחלקה למימון, ביה"ס למנהל עסקים, המסלול האקדמי של המכללה למנהל. דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), אלון גל (דאטה פרו). למידע, תכנים, ורעיונות נוספים: http://zivsegal.blogspot.com. לעדכונים בזמן אמת ולגרפים של מניות הקניון: אתר גלובס, מדור ניתוח טכני. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ני"ע ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בני"ע או נגזרי ני"ע המוזכרים כאן. segalziv@gmail.com