"השלכות משבר הסאב-פריים ופרשת חפציבה דווקא ישחקו לטובתנו. השוק פועל בפאניקה מיותרת"

כך אומרת סגי איתן, מנכ"לית נכסים ובנין, בהתייחסה למימושים שחתכו את המניה ב-33% * הרווח הרבעוני של החברה זינק ב-82%

במהלך החודש וחצי האחרונים איבדה חברת נכסים ובנין כשליש מערכה, והדבר מהווה נקודת קיצון להשלכות משבר הסאב-פריים על תמחור חברות הנדל"ן. מאחר שנכסים ובנין מעורבת בפרויקטים גדולים לבנייה ברחבי ארצות-הברית, ורק באחרונה הודיעה כי תיכנס ביחד עם יצחק תשובה לפרויקט המיליארדים בלאס-וגאס - המשקיעים חוששים מהשלכות המהלכים על עסקיה. המומנטום השלילי מושפע גם מאפקט פרשת חפציבה, שהכניסה את כל ענף הבנייה בישראל לכוננות ספיגה.

בתוך בליל הנסיבות הלא נוחות מפרסמת היום נכסים ובנין את דו"חותיה לסיכום הרבעון השני. המספרים על-פי הדו"חות - שמעידים על יציבות בהכנסות ועלייה ניכרת ברווחיות - מאמתים כי מה שמוריד את המניה הוא חששות מפני העתיד לבוא ולא העסקים הקיימים.

מנכ"לית החברה, סגי איתן, לא מסכימה עם השוק, והיא העריכה באוזני "גלובס" כי לא זו בלבד שלא ייגרם לחברה שום נזק בעקבות הפרשיות האחרונות, אלא דווקא ההיפך. "השלכות משבר הסאב-פריים וכן פרשת חפציבה ישחקו לטובתנו, אבל היום השוק הוא לא סלקטיבי ופועל בפאניקה מיותרת, התנהלות שמגלמת אי רציונאליות", אמרה איתן.

"המשבר במשכנתאות הנמוכות פוגע אך ורק בדירות הזולות", הסבירה איתן. "בפרויקט הקיים שלנו בלאס-וגאס, הביקוש רק גדל והמחירים עולים, כך שהוא לא מושפע מהמשבר - ממש ההיפך: זה מייצר הזדמנויות לחזקים, ולכן לדעתי השוק לא מתרגם זאת נכון", אמרה. באשר לפרויקט החדש בלאס-וגאס, בהיקף של מיליארדי דולרים, שאי.די.בי תקים ביחד עם יצחק תשובה, ציינה כי "השלכות המשבר השפיעו על גובה הריבית, ולכן לא ניצלנו חלק מהמימון אלא העדפנו להביא מהבית. הביקושים בווגאס מדהימים - מדובר בעיר שמשקיעה הכי הרבה בתשתיות, ולכן מייצרת את מספר מקומות העבודה הגבוה ביותר", אמרה איתן.

עוד לדבריה, משבר הסאב-פריים כפי שהוא התרחש בארצות-הברית, אינו יכול לגלוש לעבר ישראל. "כאן אין את כל הנושא של גלגול המשכנתא, שהיווה את הסיבה למשבר בארצות-הברית, מאחר שהחוב כל הזמן גלגל ידיים. פה לא מגלגלים וגם לא נותנים מימון מלא למשכנתא כפי שקרה שם, לכן פה זה לא יקרה", הרגיעה איתן.

ממשבר שצפוי שלא להגיע לישראל, עברה איתן לדון במשבר קיים בשוק המקומי - קריסת חפציבה. לדעתה, גם במקרה הזה כמו בסוגיית הסאב-פריים, ההשלכות יפעלו לטובת נכסים ובנין. "לחברות החזקות יש יתרון כי יש גב פיננסי. כשבן אדם קונה דירה, הוא צריך להבין שזו ההשקעה הכי חשובה ולכן עליו לפנות לגוף שהוא בטוח שיספק לו את הדירה. ללא כל קשר לחפציבה, חברות גדולות בדרך-כלל מוכרות במעט יותר, ולכן לעיתים אנשים מתפתים לפנות לאחרים על-מנת להוריד את המחיר, אבל לפעמים זה עולה להם הרבה יותר", אמרה.

תקן 16 הקפיץ את המספרים

המספרים בדו"חות, כאמור, לא מעידים על אף אחד מהמשברים. סך ההכנסות של החברה שמר על יציבות והסתכם ב-229 מיליון דולר, שיפור זעום של 0.5% לעומת הרבעון המקביל. יישום תקן 16 התבטא בכך, שהחברה רשמה הכנסות של 16.2 מיליון שקל כעלייה בשווי ההוגן של הנכסים. עוד הביא יישום תקן 16 לגידול של 85% בהונה העצמי של נכסים ובנין, לסך של 1.95 מיליארד שקל. במקביל, סעיף הנדל"ן להשקעה זינק ב-2 מיליארד שקל והסתכם ב-4.7 מיליארד שקל.

החברה טרם יישמה את התקינה האירופית - ה-IFRS - במלואה אך לו הייתה מיישמת אותה החל מהרבעון המדווח, הרי שהכנסותיה ממכירת דירות ומקרקעין היו יורדות מ-160 מיליון שקל ל-69 מיליון שקל, וזאת בשל הפער שקיים בין מועד ההכרה בהכנסות הפרויקטים על-פי התקינה הישראלית לבין הכרתם על-פי התקינה האירופית.

מאחר שתקן 16 דוגל ברישום שווי הוגן, הרי שהוצאות הפחת כמעט שנמחקו. במקביל, נרשמה ירידה בהוצאות המימון, למרות הגידול באובליגו, כך שסך עלויות החברה ירד ב-11% לרמה של 158.7 מיליון שקל. כפועל יוצא מכך עלה הרווח הנקי באופן מהותי לעומת הרבעון המקביל - ב-82.4% - והסתכם ב-40.3 מיליון שקל. ההפרש המדויק בין הרווח בין הרבעונים בא לידי ביטוי בתזרים השוטף, שצמח ב-18 מיליון שקל לסך של 63 מיליון שקל.

בדו"חות הקיימים עדיין לא באים לידי ביטוי מרבית הנכסים והפרויקטים, שהחברה רכשה במהלך שלוש השנים האחרונות במסגרת אסטרטגיית ההתרחבות בחו"ל. לחברה נכסים ופרויקטים בארצות-הברית, הודו, אוקראינה ומערב אירופה בהיקפים של מיליארדי דולרים, שיבואו לידי ביטוי ביתר שאת בדו"חות הבאים.