שר-החוץ המצרי בארה"ב: לפרק את ישראל ואיראן מנשק גרעיני

נשיא צרפת, סרקוזי: צריך סנקציות עם שיניים, אחרת ישראל תתקוף את איראן ■ סין מסכימה לשתף פעולה עם ארה"ב במהלך סנקציות נגד איראן במסגרת או"ם

שר החוץ המצרי, אחמד עבול אל-רייט, קרא אתמול (ב') לפרק את ישראל ואת איראן מנשק גרעיני ולכונן במזה"ת אזור מפורז מנשק כזה. הוא דיבר בראיון ברשת הטלוויזיה הציבורית של ארה"ב, בשולי הוועידה הבינלאומית לביטחון גרעיני בוושינגטון. נשיא צרפת, ניקולא סארקוזי, קרא למועצת הביטחון להטיל סנקציות נשכניות על איראן כדי למנוע התקפה ישראלית על מתקנים גרעיניים איראניים. הוועידה תינעל הלילה, לפי שעון ישראל, לאחר שורת נאומים של מנהיגי המדינות המשתתפות, עם פרסום הודעה משותפת.

למרות הקריאה המצרית, והצהרה דומה שצפוי להשמיע היום ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בנאום בוועידה, מעריכים משקיפים בוושינגטון שהודעת הסיכום של הפסגה לא תתייחס לסוגיית הנשק הגרעיני שביכול נמצא בידי ישראל או למדיניות העמימות הישראלית. ההודעה אמורה להתמקד במחויבות להדק את הפיקוח על חומרים גרעיניים כדי למנוע נפילתם לידי טרוריסטים.

ארה"ב הבטיחה לישראל לפני כמה חודשים, שאין לה מה לחשוש מהודעת הסיכום, אך קולות גוברים בעולם הערבי והמוסלמי בשבועות האחרונים, שקראו לגזור גזירה שווה בין ישראל לאיראן, העמידו בספק את תקפות ההבטחה והניעו את ישראל, בעצה אחת עם ארה"ב ובעידודה, לבטל את השתתפותו של רה"מ בנימין נתניהו בפסגה. המטרה היתה להוריד את פרופיל המשלחת הישראלית בוועידה ובכך גם להנמיך גם את פרופיל הביקורת על מדיניות של איפה ואיפה כלפי איראן. בראש המשלחת הישראלית עומד דן מרידור, השר לענייני מודיעין.

אל רייט, המיצג את מצרים בפסגה הגרעינית, הביע תקווה שדיפלומטיה, לא סנקציות, תניע את איראן לחתור להשגת נשק גרעיני. הוא אמר, כי חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון צריכות ללחוץ על ישראל להצטרף לאמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני. "בואו נשכנע את חמש הקבועות להעלות את ישראל על עגלת האמנה", אמר השר המצרי. "אנו שואפים לאיראן בלתי גרעינית, ואנו רוצים שגם ישראל תתפרק מהנשק הגרעיני שבידיה. אנו רוצים אזור מפורז מנשק גרעיני וזה דבר בר ביצוע".

אך סדר היום של הוועידה תוכנן לעקוף נושאים שנויים במחלוקת והקריאות לפירוז ישראל לא צפויות לחלחל להודעת הסיכום של הפסגה, שתהיה בעלת מעשית. ממשל אובמה בחר למקד את הוועידה בשני נושאים: קביעת תוואי גלובלי למאבק בזליגת חומרים בקיעים וטכנולוגיות גרעיניות לידי ארגוני טרור, וגיוס תמיכה גלובלית בהטלת סנקציות על איראן.

נשיא צרפת, ניקולא סארקוזי, קרא אתמול למועצת הביטחון להטיל סנקציות נשכניות על איראן. בתשובה על שאלה האם הוא אופטימי שמועצת הביטחון תוכל להטיל סנקציות על איראן, השיב נשיא צרפת: "אני ריאליסט. אני עם רגליים על הקרקע. הפיתרון הטוב ביותר הוא אחדות דעים של מועצת הביטחון. אבל לא בכל מחיר. לא במחיר של החלטה שתהיה כל כך נטולת שיניים עד שהיא לא תשיג דבר.

"לא הייתי רוצה שהעולם יתעורר בבוקר ויהיה עד לעימות בין ישראל לאיראן רק מפני שהקהיליה הבינלאומית לא היהת מסוגלת לפעול", אמר סארקוזי. הוא רואיין בסי.בי.אס. אובמה הקדיש את יום אתמול לפגישות מרתוניות עם ראשי מדינות, לרבות עבדאללה מלך ירדן ונשיא סין, הו גי'נטאו. אתמול הודיע הבית הלבן על הצלחה משמעותית ראשונה: סין הסכימה לשתף פעולה עם ארה"ב במהלך לנקיטת סנקציות נגד איראן באמצעות או"ם.

נשיאי סין וארה"ב הסכימו שמשלחות של שתי המדינות יעבדו יחדיו על החלטת סנקציות במסגרת מועצת הביטחון של או"ם", אמר ג'פרי בידר, מנהל ענייני אסיה במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן. לדבריו, "הסינים הבהירו שהם מוכנים לעבוד איתנו". הוא אמר, כי זה "סימן נוסף לאחדות הבינלאומית בנושא זה".

ועם זאת, דובר של המשלחת הסינית היה זהיר יותר. הוא ציין, כי שתי המעצמות עדיין חלוקות על אופי הרכיבים של החלטה פוטנציאלית להטלת סנקציות. לדבריו, אמר נשיא סין לאובמה כי הוא מקווה ששתי המדינות "יחפשו באופן פעיל דרכים לפתרון סוגיית הגרעין של איראן באמצעות דו-שיח ומו"מ", ניסוח דיפלומטי ישן של סין.

ג'ושואה פולק, מומחה לענייני גרעין, אמר שפגישותיו של אובמה במהלך הוועידה עם מנהיגים מכמה מדינות שלא בדיוק תופסות מקום בולט בזירה הגלובלית, כגון קזחסטאן, מלזיה ואוקראינה, הן הכנה לוועידה הגרעינית הבאה, שתיערך בחודש הבא בניו-יורק לגיבוש אמנה בינלאומית למניעת זליגה של חומרים גרעיניים לטרוריסטים. בוועידה זו לכל מדינה יהיה קול אחד. קולה של קזחסטאן יהיה שווה אפוא לזה של ארה"ב ולכן יש פה אלמנט של חיזור אמריקני. פולק צוטט היום בוושינגטון פוסט.