קשיים ביישום הסדר החוב של OSG של משפחת רקנאטי

חברת הספנות נכנסה בסוף 2012 להליכי פשיטת רגל, על רקע מצבת חובות של למעלה מ-2.8 מיליארד דולר

בני הדודים אודי ואריאל רקנאטי נתקלים בקשיים בניסיונם לחלץ את חברת הספנות OSG מהליכי פשיטת רגל (chapter 11). הרקנאטים, לשעבר בעלי השליטה בקבוצת אי.די.בי, הם מבעלי המניות והדירקטורים בחברת Overseas Shipholding Group, שנקלעה לקשיים ומחקה את רוב שוויה.

החברה נכנסה בסוף 2012 להליכי צ'פטר 11 על רקע מצבת חובות של למעלה מ-2.8 מיליארד דולר. הקשיים נמשכו גם ב-2013 כשהחברה רשמה הפסד של 638 מיליון דולר, שחלקו נובע מהוצאות-עתק שקשורות לרה-ארגון, בסך 327 מיליון דולר. OSG נסחרת כיום מעבר לדלפק בארה"ב לפי שווי של 173 מיליון דולר בלבד, לאחר שמנייתה התאוששה מהשפל של סוף 2012, אך הרחק מתחת שווי של קרוב ל-2.5 מיליארד דולר בו נסחרה בשיא, בשנת 2007.

ההתפתחות האחרונה בחברה היא תחילת דיונים בבית המשפט בנוגע להליך רה-ארגון/הסדר חוב בחברה. בסוכנויות הידיעות דיווחו בימים האחרונים כי קבוצה של בעלי מניות התארגנה במשותף, וטענה בביהמ"ש שהמתווה שמגבשת החברה לא מציע מספיק ערך לבעלי המניות, והוא למעשה תוצר של משא ומתון "פגום".

מדובר במתווה שמעביר את השליטה ב-OSG לנושיה, ומותיר בידי בעלי המניות הקיימים רק החזקות מיעוט זניחות. בעלי המניות טוענים שהחברה מתעלמת מהאינטרסים שלהם וכי מגיע להם יותר. מנגד, בא כוח החברה טען שהיא עבדה מול כל הגורמים הרלוונטיים, כולל בעלי המניות, במטרה לייצר תוכנית שתייצר פיצוי לכולם. ביהמ"ש קיבל את בקשת בעלי המניות לדחיית הדיונים בנושא.

מאז 2009 צוברת הפסדים

OSG פועלת בתחום התובלה הימית, בעיקר בהובלת נפט. לפי נתוני החברה, בסוף 2012 היה לה צי של 89 ספינות והיא מעסיקה 3,600 עובדים. 2009 הייתה השנה האחרונה שבה דיווחה על רווח נקי שנתי, ומאז רשמה החברה הפסדים שהלכו ותפחו מדי שנה. חובות החברה שהובילו אותה להליך צ'פטר 11 כללו איגרות חוב שהנפיקה, קו אשראי והלוואות.

בני הדודים אודי ואריאל הם בני הדור השלישי של משפחת רקנאטי, שעלתה ארצה מסלוניקי שביוון ב-1935. סב המשפחה, ליאון, חבר עוד ב-1934 לידידו משה קרסו במועדון הציוני בסלוניקי, להקמת בנק א"י דיסקונט, שהפך עם הזמן לבנק דיסקונט. מאוחר יותר קמה מהשותפות הזו גם חברת ההשקעות אי.די.בי, שהפכה לקונצרן הגדול במשק.

רפאל רקנאטי, בנו של ליאון ואביו של אודי, נכנס להשקעה ב-OSG בשנת 1969. בשנות ה-90 כיהן רפאל כדירקטור והיה בעל המניות העיקרי בחברה, עם כ-19% מההון.

בן נוסף של רפאל, מייקל, עזב את OSG בטונים צורמים בעקבות סכסוך משפחתי.