הטבת מס ישירות ממנהלי הפנסיה שלכם? נשמע טוב, אבל טעון בדיקה

מתחילת שנת 2020 ניתן לקבל הטבות מס באמצעות טופס שמגישים ישירות לגופי הפנסיה, במקום למס הכנסה • אלא שהדבר לא מתאים לכל גמלאי ולא בטוח שמדובר בדרך המיטבית • אז תבדקו לפני שתחתמו

הטבות מס / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
הטבות מס / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

חדשות טובות ממנהלי קרן הפנסיה שלכם? יכול להיות, אבל לא בטוח, אז אל תמהרו לממש לפני שבדקתם.

בתחילת השנה קיבלו גמלאים רבים מכתבים מפתיעים מהחברות המנהלות את כספי הפנסיה שלהם, שבהם התבשרו כי במקום לקבל חלק מהטבות המס המגיעות להם באמצעות פנייה למס הכנסה, ניתן לעשות זאת ישירות דרך חברת הביטוח או קרן הפנסיה שמנהלת את כספיהם.

ואומנם, מתחילת שנת 2020 ניתן לקבל הטבות מס באמצעות טופס שמגישים ישירות לגופי הפנסיה, במקום למס הכנסה.

אלא שכלל לא בטוח שכדאי לנצל את ההטבה מקרן הפנסיה - ולא מחיסכון אחר .

אם גם אתם קיבלתם טופס לא כדאי שתחתמו עליו ללא בירור מוקדם, שכן לא עבור כולם זוהי אכן האופציה הטובה ביותר. יש פנסיונרים שעדיף להם לנצל את הטבות המס שלהם בדרך אחרת. כמו כן, מילוי הטופס עדיין לא מאפשר ניצול מלא של כל הטבות המס הקיימות .

חתמתם? לא תוכלו להתחרט

כיום, הפטור המקסימלי ממס על הפנסיה הוא 4,425 שקל (52% מקצבה מזכה) בשנה. פטור זה מורכב משני חלקים: הבסיס שעומד על 35%; והחלק הנוסף - שנקרא "בלתי-תלוי" ועומד על 17%, שאותו תוכלו לנצל גם אם ניצלתם את הפטור על הפיצויים. בשנת 2025 ההטבה הזו תבצע קפיצת מדרגה נוספת ל-32% מהקצבה המזכה .

עד כה, כדי ליהנות מהטבות אלו היה צורך לפנות למס הכנסה ולהגיש טפסים. החל מ-2020 אפשר לבקש לממש את הפטור הבלתי-תלוי באמצעות טפסים שממלאים ושולחים ישירות לגוף המנהל את הפנסיה.

נשמע טוב, אבל שימו לב: אם שלחתם את הטופס שקיבלתם מקרן הפנסיה, לא תוכלו להתחרט ולנצל את הטבת המס בדרך אחרת, כמו היוון הפטור על הפנסיה (ובכך לקבל את הפטור בסכום חד-פעמי, ולפטור כספים קצבתיים חייבים במס ממוצרים אחרים כמו קופות גמל) .

אם הפנסיה שלכם נמוכה, ייתכן שעדיף לנצל את ההטבה במקומות אחרים. כמו כן חשוב לזכור כי גם כאשר ממלאים את הטפסים, מנצלים למעשה רק חלק מהטבת המס (17% מתוך 52% מהפטור). את הניצול של שאר הפטור (הבסיס שעומד על 35%) עדיין צריך לבצע דרך מס הכנסה .

לעיתים, מילוי טופס בקשה לקבלת הפטור הבלתי תלוי, ללא פנייה למס הכנסה, יכול לגרום לאובדן של עשרות ואף מאות אלפי שקלים במצטבר. פנסיה של אדם אחד אינה דומה לפנסיה של רעהו. לכן, לכל גמלאי יש מסלול שהוא הטוב ביותר עבורו. אלא שלא מעט פנסיונרים חוששים מהנושא, ולכן מעדיפים לקבל את מה שקיים, בלי לבדוק את זכויותיהם. כתוצאה מכך הם מפסידים סכומי כסף גדולים .

למדריכים נוספים באתר הון:

כך תחסכו לפנסיה

כל ההטבות מעל גיל 60

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.