משלמים בלחיצת כפתור: הצ'קים לא מתו, הם פשוט הפכו לדיגיטליים

למרות העלייה בהיקף השימוש בכרטיסי אשראי, הצ'קים עדיין כאן • רק ללא צורך בנייר •  וזה נוח במיוחד כשצריך לכתוב סדרה של צ'קים • לפניכם כל היתרונות של השירות

כספומט לאומי דיגיטל / צילום: בר-אל
כספומט לאומי דיגיטל / צילום: בר-אל

ככל שהיקף השימוש בכרטיסי אשראי הולך ומתרחב, כך יורד בשנים האחרונות השימוש בצ'קים לצורך ביצוע תשלומים שונים. אבל הצ'קים ממש לא נעלמים והיקף השימוש בהם ממשיך להסתכם בכמה עשרות מיליארדי שקלים בשנה.

אלא שעל רקע העלייה המתמדת בשימוש באמצעים דיגיטליים באופן כללי, גם חלק מהצ'קים לבשו צורה דיגיטלית בדמות צ'קים דיגיטליים.

צ'קים דיגיטליים נמצאים בשימוש במספר רב של מקומות בעולם. בישראל, הבנק הראשון שהתחיל להשתמש בהם, ואפשר לומר שגם מיישם זאת בהצלחה מסוימת - הוא בנק לאומי.

לאומי השיק את השירות בתחילת 2016. מדובר בשירות המאפשר לכתוב ולהפקיד צ'קים בחשבון הבנק באמצעות המחשב או טלפון סלולרי חכם, ללא צורך בנייר. איך עושים את זה? לקוחות הבנק יכולים להיכנס לאפליקציית לאומי ותחת שירות הצ'ק הדיגיטלי הם ממלאים את פרטי המוטב (מקבל הצ'ק), הסכום לתשלום ותאריך הפירעון. המוטב מקבל במקביל התראה כי צ'ק דיגיטלי ממתין להפקדה בחשבונו, כולל מועד הפירעון, ומה שעליו לעשות לצורך הפקדתו הוא לבחור את מספר החשבון של המוטב. לכותב הצ'ק תישלח תזכורת (סכום ותאריך) לאחר הפקדתו על ידי המוטב.

הצ'קים הדיגיטליים אינם ניתנים לזיוף או להסבה, והשימוש בהם אינו מחויב בעמלה. זאת בשעה שהשימוש בצ'ק רגיל עולה 0.36 שקל.

עם זאת, משרד המשפטים אינו מכיר בצ'ק הדיגיטלי כצ'ק רגיל, וזאת מאחר שהחתימה במסגרת האפליקציה אינה עומדת בדרישות החתימה לפי פקודת השטרות. כלומר, לא מדובר בצ'ק שניתן להגיש אותו לגבייה בהוצאה לפועל בדרך שבה מגישים צ'קים רגילים. אבל אם הצ'ק לא משולם, כן ניתן לפתוח בהליך הוצאה לפועל. לשם כך נדרש אישור של הבנק שאכן הצ'ק הדיגיטלי לא נפרע.

צ'ק דיגיטלי - כל היתרונות

השירות הזה נוח במיוחד כאשר יש לרשום מספר צ'קים לגורם אחד - תשלומי שכירות, ועד בית, חוגים, צהרון ועוד. במקום למלא מחדש כמה צ'קים, הלקוח מזין את הפרטים הרלוונטיים פעם אחת בלבד, ורק משנה את התאריך בכל צ'ק.

כמו כן, אין צורך להזמין ולהמתין לפנקס צ'קים, אין צורך לשאת אותו בתיק, כתיבת הצ'ק הדיגיטלי בסלולר מהירה ונוחה, וניתן תמיד לעקוב אחר סטאטוס הצ'ק הדיגיטלי באמצעות אפליקציית לאומי.

גם למקבל התשלום יש יתרונות בשירות. הפקדת הצ'ק הדיגיטלי מבוצעת באופן פשוט, ומקבל התשלום יתוזכר לגבי הפקדות של צ'קים דיגיטליים לקראת מועד פירעונם.

בנוסף, לשני הצדדים מדובר על אמצעי תשלום שמתנהל בסביבה הדיגיטלית המאובטחת של מחשבי הבנק, כך שהסיכון לגניבה/אובדן/זיוף נמוך במיוחד.

צ'ק דיגיטלי או העברה בנקאית

צ'ק דיגיטלי והעברה בנקאית שניהם דרכי תשלום, אך קיימים ביניהם מספר הבדלים עיקריים:

בניגוד להעברה, צ'ק דיגיטלי ניתן למשוך בהתבסס על יתרה עתידית. אין צורך לדעת את מספר חשבון המוטב כדי למשוך צ'ק דיגיטלי לטובתו. מרגע שהצ'ק הדיגיטלי נמסר למוטב, המוטב יכול לבחור לאיזה מחשבונותיו בבנק הוא יפקיד את הצ'ק הדיגיטלי ומתי.

בשונה מהוראת העברה, צ'ק דיגיטלי מהווה אסמכתא כתובה בידי המוטב, העשויה לשמש אותו בהליכים משפטיים, במקרה שהצ'ק הדיגיטלי לא יכובד.

למדריכים נוספים באתר הון:

מה עושים במקרה של טעות בהעברה בנקאית

חשבון בבנק הדואר - איך זה עובד

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.