הצי האמריקאי משמיד ספינות בשליטת מיליציות נתמכות על ידי איראן בים סוף

המתקפות האחרונות של החות'ים מצטרפות לגל התקפות שהארגון החל בהן מאז תחילת המלחמה בעזה • מסוקים שהמריאו מכלי שיט אמריקאי, הגיבו לאש מספינות בשליטת החות'ים בים האדום והרגו את החמושים שהיו עליהן 

נושאת המטוסים האמריקאית ג'רלד פורד שנשלחה למזרח הים התיכון / צילום: Shutterstock
נושאת המטוסים האמריקאית ג'רלד פורד שנשלחה למזרח הים התיכון / צילום: Shutterstock

הצי האמריקאי השמיד שלוש סירות בהן שטו חמושים הנתמכים על ידי איראן לאחר שתקפו מיכלית בים סוף, ומיליציות בתמיכת איראן תקפו בסיס אמריקאי בסוריה, ובכך הגדילו את הסכנה שהמלחמה בעזה תגרור את ארה"ב למתחים גדולים יותר באזור. 

החות'ים עושים לישראל את העבודה בגרירת ביידן למלחמה
WSJ | אחרי שניסה להשתמש ברובוטים וכלבים, זה הנשק האפקטיבי ביותר שמצא צה"ל נגד איום המנהרות

בשבת בערב, הספינה מארסק הנגזו, מיכלית עם דגל של סינגפור השטה בין אירופה ואסיה, הותקפה בטילים, כך הודיעה ארה"ב. אחר כך התקרבו למיכלית ארבע סירות, ירו עליה והחמושים עליהן ניסו לעלות אל המיכלית, על פי ענקית המסחר מולר־מארסק, המפעילה את המיכלית. 

מסוקים אמריקאים הטביעו שלוש סירות של החות'ים

אתמול (א'), מסוקים שהמריאו מכלי שיט אמריקאים באזור, הגיבו לאש מספינות בשליטת החות'ים, ארגון מורדים בתימן הנתמך על ידי איראן, והטביעו שלוש מהסירות והרגו את החמושים עליהן, כך הודיעה ארה"ב. הסירה הרביעית הצליחה להימלט. אחר כך קיבלו החות'ים אחריות על המתקפה והודיעו שאיבדו 10 מאנשיהם בתקרית.

נעשו יותר מ־20 תקיפות של החות'ים על כלי שיט מסחריים מאז שהם התחילו לפגוע בספינות מסחריות בנובמבר. פקיד ביטחוני אמריקאי אמר שהטבעת הסירות היא "הפעם הראשונה שראינו כזה קרב קרוב בין ארה"ב לבין החות'ים".

דובר הבית הלבן ג'ון קירבי אמר לרשת ABC שארה"ב אינה מחפשת להרחיב את הסכסוך באזור. "אנחנו בהחלט לא מחפשים עימות עם החות'ים", הוסיף.

אבל אנדרו טבלר, מנהל תחום המזרח התיכון במועצה הלאומית לביטחון של הבית הלבן לשעבר, אמר שהטבעת הסירות הייתה "טיפוס שלב בסולם ההסלמה האזורי". 

השתלטות החות'ים על האונייה ''גלקסי לידר'' בחודש שעבר / צילום: Associated Press
 השתלטות החות'ים על האונייה ''גלקסי לידר'' בחודש שעבר / צילום: Associated Press

קבוצות חמושות בגיבוי איראן ביצעו התקפות על אינטרסים מערביים בתגובה לתמיכה האמריקאית במאמצים הצבאיים של ישראל, כולל התקפות על כלי שיט ששטו בים סוף. מוקדם יותר החודש, חברות ספנות, יצרניות נפט וחברות המשכירות מכולות עצרו את השיט דרך ים סוף לאחר שכמה ספינות הותקפו על ידי החות'ים. 

לאור המקרה, הודיעה מארסק שהחליטה להשהות את כל השיט דרך האזור ב־48 השעות הבאות. 

בני הברית של איראן אמרו בתחילה שהם מכוונים לפעילות שיט ישראלית בתגובה למלחמה של ישראל בעזה, אבל הרחיבו את המתקפה לסירות אחרות המפליגות דרך באב אל־מנדב, מעבר מרכזי בין האוקיינוס ההודי וים סוף. 

"ההתקפות איבדו כל קשר לישראל לחלוטין", אמר עמי דניאל, מנכ"ל חברת האינטליגנציה המלאכותית לשימוש ימי Windward Ltd, "לא נראה שהקואליציה מרתיעה את החות'ים". 

בשבוע שעבר שלח הצי ההודי שלוש משחתות עם טילים מונחים כדי להגן על כלי שיט מסחריים בים הערבי, לאחר התקפה נגד מיכלית שנשאה כימיקלים מול חופי הודו. גם בריטניה שלחה החודש סירה להשתתף בכוח המשימה בהובלת ארה"ב. 

ביום ראשון, שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון אמר למקבילו האיראני חוסיין אמיר־עבדולהיאן ש"איראן חולקת באחריות למניעת ההתקפות האלה בהתחשב בתמיכתכם הממושכת בחות'ים". אמיר־עבדולהיאן האשים את התמיכה המערבית בישראל באי היציבות במזרח התיכון. 

מיכלית הנפט ההודית Chem Pluto שהותקפה על ידי החות'ים / צילום: vesseltracker.com/ Marcel Coster
 מיכלית הנפט ההודית Chem Pluto שהותקפה על ידי החות'ים / צילום: vesseltracker.com/ Marcel Coster

"לא ניתן לאיום הזה לפגוע באזרחי ישראל ובכלכלה הישראלית"

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אמר בשבת שהוא תומך בהקמת הקואליציה הבינלאומית להגנה על נתיבי הים, אבל אמר שישראל "לא תיתן לאיום הזה לפגוע באזרחי ישראל ובכלכלה הישראלית".

כריסטופר לונג, מנהל מודיעין ב־Neptune P2P ולשעבר קפטן בצי הבריטי במפרץ הפרסי, אמר שהוא חושש שחילופי האש הקטלניים בין החות'ים וארה"ב "ייצרו כעת מצב שבו איראן עלולה להתערב באופן ישיר נגד ארה"ב כדי לתמוך בחות'ים".

דובר החות'ים מוחמד עבד אל־סלם דיבר על "נושאי ביטחון אזוריים" עם ראש מערכת הביטחון של איראן, עלי אקבר אחמדיאן, בפגישה בטהרן ביום ראשון, על פי דיווחי סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א. 

בינתיים, מל"טי תקיפה רבים שוגרו ביום ראשון לאזור הנחיתה רומאלין, בסיס אמריקאי בסוריה, כך אמר פקיד הביטחון האמריקאי. התקפה דומה נעשתה בשבת נגד מתקן צבאי אמריקאי באירביל, עיראק, אמר הפקיד. לא היו נפגעים או נזק בהתקפות האלה, שהמיליציות הנאמנות לאיראן בעיראק קיבלו עליהן אחריות. נעשו כ־113 תקיפות נגד כוחות אמריקאים בעיראק ובסוריה מאז 17 באוקטובר, על פי פקידים אמריקאים. 

בצה"ל הודיעו שכלי טיס עוין חדר לשמי ישראל מסוריה ביום ראשון, לפני שיורט. מיליציות נאמנות לאיראן בעיראק טענו לאחר מכן שפגעו ברמת הגולן הישראלית מהצד הסורי. 

ישראל הבטיחה לחסל את חמאס

בינתיים דובר צה"ל דניאל הגרי אמר שכוחות צה"ל בחאן יונס פשטו על מה שתיאר כמפקדה מקומית של חמאס ובה הייתה גם מפקדה מודיעינית של ארגון הטרור. בימים האחרונים, חיזקה ישראל את כוחות היבשה שלה בחאן יונס בחיילי הצנחנים, כך על פי הצבא. 

צה"ל גם דיווח על היתקלויות על חמאס בכל רחבי העיר, בה הכוחות הישראליים הצליחו ללכוד ולהרוג כמה מלוחמי הנוחבה, כוח העילית של חמאס. כמו כן, הצבא ממשיך לחשוף מנהרות ולפגוע ביכולות שיגור הרקטות של חמאס. נתניהו אמר לקבינט ביום ראשון שביומיים הקודמים הרגו כוחות צה"ל יותר ממאה מחבלים.

ישראל שמה דגש מיוחד על ההשתלטות על דארג' תופאח, אחד האזורים האחרונים בצפון אליהם הכניסה כוחות קרקעיים. השכונה תוארה בשבת על ידי הגרי כ"מעוז המשמעותי האחרון של חמאס בצפון הרצועה".

ישראל הבטיחה לחסל את חמאס בתגובה להתקפות 7 באוקטובר בהן נרצחו כ־1,200 אנשים, רובם אזרחים, בדרום המדינה. בארה"ב חמאס מוגדר כארגון טרור.

לאחר ההתקפה, פתחה ישראל במלחמה נגד עזה בה נהרגו עד כה יותר מ־22 אלף איש, על פי לשכת הסטטיסטיקה הפלסטינית. רוב ההרוגים לטענת הפלסטינים הם נשים וילדים, אך במספרים שהם מפרסמים אין חלוקה בין חמושים לאזרחים.

נתניהו אמר בשבת שישראל תהיה חייבת להשתלט על ציר פילדלפי, קו הגבול בין עזה למצרים, כדי לחסום את קווי הברחות הנשק של חמאס. אנליסטים אומרים שהשתלטות על קו הגבול תצריך העברה של כוחות קרקע ישראליים לעיירת הגבול רפיח, וזה עלול לעורר מתחים מול מצרים. 

שליטה בגבול תצריך אזור חיץ מינימלי

הרחבת המלחמה גם לרפיח תהיה "מאוד, מאוד רגישה בגלל המצרים", אמר שלום בן חנן, קצין מודיעין בכיר בדימוס. קהיר תחשוש מאפשרות שפליטים יחצו את הגבול, אמר יוני בן מנחם, קצין לשעבר במודיעין הישראלי וכיום חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מכון מחקר. 

"אבל אתה לא יכול לסיים את הפעילות הצבאית ולהותיר את מעוז חמאס ברפיח ולאורך ציר פילדלפי", אמר בן מנחם. "מבחינה צבאית זו לא שאלה בכלל". 

שליטה בגבול כנראה תצריך הריסה של בתים כדי ליצור אפילו אזור חיץ מינימלי, אמר גיורא איילנד, מבכירי מערכת הביטחון בעבר. 

"אם ישראל תחליט שהיא רוצה את האזור הזה, היא תצטרך ליצור מסדרון ברוחב לפחות 500 מטר, אחרת מבחינה טקטית, לא ניתן יהיה להגן על כוחות ישראליים שיפעלו שם", אמר איילנד. 

התוכנית הזו ניצבת מול התנגדות גם מצד הרשות הפלסטינית, שארה"ב מקווה שתוכל לשחק תפקיד במשילות בעזה אחרי המלחמה. שליטה ישראלית בציר פילדלפי תהווה "חזרה של הכיבוש... וסיום של כל ההסכמים שנחתמו עם אש"פ", אמר ביום ראשון מזכ"ל אש"פ חוסיין שיח'. הרשות הפלסטינית מושלת על הפלסטינים ביהודה ושומרון, ואש"פ מייצג את הפלסטינים מבחינה פוליטית בזירה הבינלאומית. 

מעבר לכך, רפיח צפופה בגלל כל העקורים שבאו אליה, לאחר שרוב אוכלוסיית רצועת עזה, כ־2.2 מיליון נפש, נמלטו דרומה. 

גם בשטחים ממשיך להיות מתוח, וצה"ל מבצע פשיטות נגד מחבלים פלסטינים.

הזרוע הצבאית של ג'יהאד איסלאמי טענה שפוצצה מטען מאולתר נגד דחפור ישראלי בסוף יום שבת בטול כרם, בצפון השטח הנמשל על ידי הרש"פ.

בינתיים, צפויה משלחת של חמאס להגיע לקהיר בימים הקרובים כדי לדון בהצעה מצרית לסיום המלחמה. קבינט המלחמה של ישראל נפגש ביום ראשון בערב כדי לדון בנושאים הקשורים לחטופים, כך אמר פקיד ישראלי. על פי ההצעה המצרית, בתמורה לעצירה ראשונית בלחימה ישוחררו כ־50 שבויים הנמצאים בידי חמאס בתמורה לכ־150 אסירים פלסטיניים הנמצאים בבתי הכלא בישראל. לאחר הסכם הפסקת אש תוקם ממשלת מעבר גם לעזה וגם לגדה המערבית שתורכב ממגוון סיעות פלסטיניות כולל היריבות חמאס והפת"ח. 

בעוד שהשלב האחרון הנוגע למשילות בעזה אחרי המלחמה הוא הנקודה הבעייתית ביותר, בין היתר בגלל היריבויות בין הארגונים הפלסטיניים, הקצינים המצריים אמרו שהם עובדים עם קטאר על הפסקה זמנית בלחימה שתאפשר שחרור של חטופים ואסירים. 

חמאס התעקש על הפסקת אש קבועה ונסיגה מלאה של כוחות צה"ל מעזה. ישראל אמרה שאין לה כל כוונה להסיג את כוחותיה באופן מיידי בשלב זה. 

סאמר סעיד, ננסי א' יוסף, סאלח אל־בטאטי וקוסטס פריס השתתפו בהכנת הכתבה