סערה בבריטניה: המשטרה מבקשת מידע על "פשעי מלחמה של ישראל"

משטרת לונדון מעודדת את כל מי שנכנס לבריטניה בשדות התעופה לספק עדויות בנוגע ל"פשעי מלחמה" מצד ישראל וגם מצד החמאס, בצעד שמעורר ביקורת רבה • ראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון: "מודאג מהפוליטיזציה של משטרת המטרופולין"

נמל התעופה הית'רו בלונדון / צילום: ניוזקאסט
נמל התעופה הית'רו בלונדון / צילום: ניוזקאסט

משטרת לונדון מעודדת כל מי שנכנס לממלכה בשדה התעופה לספק עדויות בנוגע ל"פשעי מלחמה בישראל/ברשות הפלסטינית", בצעד שמעורר ביקורת רבה והאשמות ב"פוליטיזציה" של מערכת שמירת החוק בבריטניה. 

בבריטניה מזהירים את המערב משידור חוזר של "מבצע קדש" בים האדום
"יכולים למנוע מכירת נשק": ישראל תתייצב בבית הדין בהאג. מה צפוי?

פוסטרים של המחלקה נגד טרור של משטרת המטרופולין שהוצבו בהית'רו ובשדות תעופה אחרים, לפי דיווח ב"טלגרף" הבוקר (ה'), קוראים לנוסעים החוזרים מ"ישראל או הרשות הפלסטינית" לפנות לשוטרים במקום אם "היו עדים או היו קורבנות לטרור, פשעי מלחמה או פשעים נגד האנושות". הם כתובים בעברית, בערבית ובאנגלית.

משטרת לונדון טענה כי הדבר נעשה כחלק מ"מחויבותה" לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) המנהל בדיקה בנוגע לביצוע פשעי מלחמה באזור החל מ-2014. גורמים במשטרה אמרו לעיתון כי כעת, כאשר "מספרים גדולים יותר" של תושבים בריטיים שבים לממלכה אחרי שפרצה המלחמה, "ניתן לצפות שמספר גדול יותר של עדים וקורבנות מהאזור יגיעו גם כן".

לדבריה, החקירה בעניין מתנהלת על-ידי צוות לבדיקת פשעי מלחמה בתוך המחלקה למאבק בטרור, כחלק מ"שיתוף-פעולה ארוך-טווח עם בית הדין הפלילי הבינלאומי". ב"דיילי מייל" נכתב הבוקר כי המשטרה הבריטית עדכנה שקיבלה כ-40 פניות עד כה בעקבות הקמפיין הנוכחי, שרובן ככולן עוסקות בהאשמת ישראל באחריות לפשעי מלחמה. 

ביקורת עזה 

הדיווחים על הכרזות עוררו ביקורת עזה בקרב הקהילה היהודית בבריטניה וגם בקרב פוליטיקאים בכירים. ראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון אמר לעיתון הבריטי הבוקר כי הוא "מודאג מהפוליטיזציה של משטרת המטרופולין".

בעבר עמדה המשטרה בפני ביקורת על כך שלא ביטלה הפגנות פרו-פלסטיניות שהתקיימו במקביל לטקסים לאומיים לזכר הנופלים, וכן הואשמה ב"יד רכה" כלפי המפגינים, שקראו קריאות אנטישמיות ותועדו כשהם מניפים כרזות התומכות בחמאס. "מנהיגים יהודים מאשימים את המשטרה במדיניות 'איפה ואיפה', משום שהם נכשלים לעצור תומכי חמאס ברחובות לונדון, אך מחפשים בקדחתנות עדים אפשריים למה שנטען שהם פשעי מלחמה המבוצעים על-ידי ישראל", נכתב ב"טלגרף".

בכרזה שהפיקה המשטרה גם נכתב כי "המשטרה הבריטית תומכת בעבודתו של בית הדין הפלילי הבינלאומי, החוקר פשעי מלחמה לכאורה על-ידי ישראל ופלסטין (כך במקור) מיוני 2014 והלאה".

"כשאני הייתי ראש העיר (ג'ונסון כיהן פעמיים כראש העיר לונדון, א"א), הבהרתי שאנחנו לא צריכים לייבא מלחמות זרות ועימותים זרים לרחובות לונדון. יהיה טוב יותר עם המשטרה הלונדונית תילחם בסכינאות", אמר ג'ונסון לעיתון הבריטי.