הם למדו לאפות בקורדון בלו. עכשיו גם הישראלים יכולים לטעום את הלחם הנדיר שלהם

לחם פרא העשוי בטכניקה ייחודית, מבשלת בירה שיש בה גם שוק חקלאים ותצפית מרהיבה על שפלת יהודה • יצאנו לטייל בחבל מודיעין • חגית אברון תופרת יום 

לחם איטלקי עם ריבת תות–לימון ב-Wild Bread / צילום: אייל פרוינד
לחם איטלקי עם ריבת תות–לימון ב-Wild Bread / צילום: אייל פרוינד

שישי בבוקר בחבל מודיעין ובו לחם, חמאה וריבת תותים בלתי נשכחת, סיור במבשלת בירה שהיא גם שוק חקלאים, תצפית על שקדיות וכמובן - קניות מתוצרת הארץ ותמיכה בעסקים מקומיים.

היקב הצפוני שמגיש יין טוב ובראנץ' צבעוני במיוחד, ואפשר לבקר בו בלי לחשוש מטילים
הפונדק בנגב שמשלב מוזיקה ופיצה, ומחכה שהמטיילים יחזרו
ההייטקיסט שהפך לנפח, ומגדל היום דור שלם בעקבותיו בקיבוץ שבדרום

משהו לאכול: לחמים ומטבלים משעשעי חך

אני עוקבת אחר האופים תום מעוז ואייל פרוינד עוד מימי המאפייה הקטנה שפתחו ברחוב יד חרוצים בתל אביב. טעמה של פרוסת לחם הפרא טבולה בשמן זית מריר, לצד פלחי עגבניות מקולפות ופרוסות של פלפל חריף - צרובה לי בהארד דיסק של טרום המלחמה כזיכרונות נעימים.

השבוע זכיתי לטעום שוב את אותו לחם פרא במקום החדש שפתחו השניים, Wild Bread, במתחם הצורפים שבחבל מודיעין. "הכוונה המקורית הייתה לפתוח מסעדה המבוססת על גריל פחמים", מספר לי אייל.

פוקאצ'ות ב-Wild Bread / צילום: אייל פרוינד
 פוקאצ'ות ב-Wild Bread / צילום: אייל פרוינד

אלא שאותה מציאות מרה שהתהפכה על כולנו שינתה דחתה את החלומות הגדולים של השניים. בינתיים ממשיך הצמד המוכשר, שרכש את השכלתו הקולינרית בקורדון בלו, ועבד בכמה מסעדות מכוכבות, לעשות את מה שהם יודעים הכי טוב - לאפות לחמים מצוינים עם משעשעי חך נהדרים ליד. "הלחם והחמאה שלנו, תרתי משמע, לא מאכזבים אותנו לעולם", אומר אייל.

התור הארוך שמשתרך אל מול דלתות המקום מעידים על כך. בימי שישי מציעים במאפייה קולקציה של כיכרות דשנים, עשויים בטכניקה הייחודית שפיתחו (תערובת מיוחדת של קמחים, מלח ים, מים מינרליים והתססה בת 48 שעות), פוקצ'ות ארוכות עם שומשום ועוד אחת שעליה נערם בצל מקורמל, גבינת אמנטל וזעתר טרי. לצד הבצקים יש גם מטבלים יוצאי דופן וריבת תות־לימון משובחת - מתוקה במתינות עם זריקת חמיצות מפתיעה על הלשון שהופכת אותה לקופצנית, וכמובן קפה. אפשר לרכוש את מלוא הטוב הזה, לשבת סביב שולחנות העץ ולהשתגע מריחות מנחמים שנישאים באוויר.

משהו לשתות: מבשלת הבירה שהפכה לשוק חקלאי

כשדפנות הבטן מרופדות היטב בפחמימה מיטיבה והנפש עדיין דוויה מאירועי השבוע שחלף, אפשר לסור למבשלת הבירה הצמודה למאפייה ולהתנחם בטיפות של בירה זהובה. ליאור וייס, הבעלים של BeerBazaar, נקודות לממכר בירה הפזורות בשווקים בישראל, עמד לפתוח מבשלה ומרכז מבקרים במתחם הצורפים - שככל הנראה משהו בו מזמין עשייה קולינרית שמעורבים בה שמרים. אלא שבדומה לשכנים, גם התוכניות של ליאור, איך לומר, קפאו על שמריהן.

ביר באזאר - מבשלת הבירה שהפכה לשוק חקלאי / צילום: אורנה בן חיים
 ביר באזאר - מבשלת הבירה שהפכה לשוק חקלאי / צילום: אורנה בן חיים

כשחשב מה ביכולתו לעשות עם החלל העצום שבו תוכנן מרכז המבקרים, הבין שצו השעה מחייב לסייע לחקלאים מהעוטף, מהצפון ומהסביבה. בשיתוף ארגון הצלת המזון לקט ישראל החלל הפך לשוק מרנין שבו נמכרת תוצרת טרייה מחקלאי ארצנו. למתחם הוא הוסיף קרון בירה, פודטראק של בשר, סיורים במבשלה (שיוצאים בכל שעה עגולה) - והרי לכם דרך יפה להפוך לימון לשיכר לימונדה.

משהו לנשמה: מקום המפגש של יהונתן וחבריו

יופיו של הטבע משכר וצורב את נימי הלב ביתר שאת בימים אלה. החורף כמנהגו נוהג, מתעלם מהמציאות הכואבת, ומציף את העין בשפע של ירוק בוהק, פריחה זקופה ואפילו ניצנים של שקדיות. יש בכך נחמה מהולה בתקווה, ובימים אלה, שבהם העצב מציף תדיר, מוטב לצאת למרחבים.

לאחר שהתנחמנו בפחמימה ולגמנו טיפות זהובות של בירה, נסענו מרחק עשר דקות ממתחם הצורפים אל עבר היישוב גמזו. חנינו את הרכב והתחלנו בטיפוס אל תצפית יפהפייה הנטועה בפסגת תל גמזו.

גם כאן אי אפשר להימלט מהמציאות המורכבת של חיינו. השלט בפסגת התל מוקדש לזכרו של בן היישוב, יהונתן איינהורן הי"ד שנפל במלחמת לבנון השנייה. התל שימש את יהונתן וחבריו מקום מפגש ומרגוע. אפשר להבין, התצפית מספקת מחזה מרהיב על גבעות עגלגלות ושדות פורחים של שפלת יהודה, ולאחר שגומעים אוויר צח למלוא הריאות אפשר להמשיך למסלול הליכה מעגלי ויפה מכל כיוון שתבחרו.

חוות שורש ועלה

שורש ועלה במושב בן שמן היא חוות הירוקים המרנינה של גיא הורביץ ועומר אלטר. עת שבו השניים משירות מילואים, המשיכו לטפח ולעבד את השדות בשיטה הגורסת חקלאות מחדשת ומיטיבה. "אפילו אי אפשר לקרוא לזה חקלאות אורגנית", הם אומרים בעודם קוטמים עלים מכוסי בוץ של צנונית לבנה, "כי אנחנו לא מרססים, לא מכניסים טרקטורים לשדה וקוטפים בכל יום את התוצרת של אותו הבוקר".

גיא הורביץ ועומר אלטר. שורש ועלה / צילום: אורנה בן חיים
 גיא הורביץ ועומר אלטר. שורש ועלה / צילום: אורנה בן חיים

בשדות גדלים לתפארת ירקות ירוקים שזוהי עונתם, ואילו בחממה מגדלים היצע של מנותקי מצע בשיטה הידרופונית. בימי שלישי ושישי מתקיים בחווה שוק שמציע תוצרת טרייה כמו גם מעדנים של יצרני חבל מודיעין, והם רבים וטובים.

מושב בן שמן, 054-4659568