גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפעילות בנתב"ג עולה, ואפילו טרמינל 1 חוזר: מי החברות שנותרו בחוץ, ומדוע

בריטיש איירוויס חוזרת השבוע לטוס לישראל, והיא לא היחידה ● למרות הביקוש העולה בנתב"ג והרווחיות הגבוהה יחסית של הקו, ישנן חברות שעדיין מעדיפות להתרחק ● מטורקיש, דרך ריינאייר ועד לאמריקן איירליינס: הרשימה המלאה והסיבות שמרחיקות חברות זרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: מיכל רז-חיימוביץ', shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: מיכל רז-חיימוביץ', shutterstock

יותר ויותר חברות תעופה חוזרות לישראל. הדוגמה הבולטת היא בריטיש איירוויס שמחדשת את טיסותיה השבוע בקו תל אביב-לונדון. בחודש הקרוב העומס בנתב"ג צפוי להיות הכבד ביותר מאז פרוץ המלחמה, ובפסח, כ-60 אלף נוסעים צפויים לעבור מדי יום. השיא צפוי להיות ב-21 באפריל, ערב החג. מעבר לבריטיש, חוזרות החודש גם איבריה הספרדית, KLM ההולנדית, אייר סיישל, אייר קנדה ובולגריה אייר.

חברת תעופה חדשה חוזרת לישראל. ויש גם חדשות רעות 
רחוקה מביצועי אל על: מה קרה לתוצאות ישראייר בגלל המלחמה? 

עם זאת, עדיין יש גם כאלה שמעדיפות להשהות את החזרה. ריינאייר האירית, אחת מחברות הלואו־קוסט הפופולריות ביותר בישראל, ביטלה את כלל הטיסות שלה לנתב"ג עד לסוף אוקטובר. וירג'ין אטלנטיק הבריטית לא צפויה לחדש את הטיסות אליה עד 5 במאי השנה לפחות.

החברה הממשלתית הטורקית, טורקיש איירליינס, הודיעה בנובמבר האחרון כי לא תחדש את טיסותיה לישראל עד אוקטובר לפחות, ואפילו אמריקן איירליינס לא תחדש את טיסותיה לישראל.

אליהן מצטרפות עשרות חברות תעופה נוספות, חלקן יחזרו בעתיד הנראה לעין וחלקן כלל לא הודיעו על צפי חזרה. ביניהן ברסלס איירליינס, אמרייטס, גאורגיאן איירוויס, סאן אקספרס, אנטר אייר, וואלינג, נאוס ועוד.

 

ביטוח, תכנון מראש וצוותי אוויר

הקווים לנתב"ג נחשבים לרוב רווחיים מאוד עבור החברות ביחס למדינות אחרות, אך לא תמיד מדובר בשיקול היחידי. לעיתים אלו שיקולים כלכליים אחרים ולעיתים שיקולים מדיניים.

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת, מסביר כי אחד הגורמים לכך הוא צוותי האוויר שחוששים להגיע לישראל, ויש לו דוגמה בולטת. בגלל המצב הביטחוני, בבריטיש איירוייז מבצעים עצירה בקפריסין ושם מבצעים החלפת צוותים. בין הטיסות, הם מעדיפים לשהות שם. התוצאה היא שטיסה שאמורה לקחת חמש שעות וחצי מתארכת משמעותית.

ועדיין, בקרב מומחים בענף התעופה יש הסכמה גורפת כי לא רק המצב הביטחוני בישראל הוא זה שמונע מחברות תעופה בינלאומיות לחזור לישראל. "חברות תעופה מתכננות הרבה מאוד זמן מראש. גם אם תיגמר המלחמה, המטוסים בינתיים הופנו ליעדים אחרים. ההחלטה של כל חברה האם לחזור מונעת מביקוש, לעיתים גם פוליטיקה, וגם מבעיות עם הצוותים", אומר פתאל.

סוגיה אחרת שמכבידה היא סוגיית הביטוח. לדברי פתאל, אחת הבעיות היא העובדה שבנתב"ג מבוטחים רק מטוסים ישראליים. "באיחוד האירופי לקוחות יכולים לבטל עסקה בכל רגע למדינות שיש עליהן התראות מסע", הוא אומר.

יוסי פישר, מומחה לתיירות ותעופה, מוסיף כי "חברות הליסינג הקפיצו פרמיות על הביטוח עבור חברות שטסות עם מטוסים שאינם בבעלות שלהן. למרות שאופי הלחימה כרגע מזכיר יותר מבצע צבאי, מדינת ישראל לא הורידה את ההגדרה שישראל במצב מלחמה. אם זה יוסר, הרבה חברות יוכלו לחזור".

המטוסים כבר הוסטו למקום אחר

בשבועות האחרונים עלתה לכותרות חברת ריינאייר, שביטלה את טיסותיה לישראל לאחר שכבר הודיעה על חזרה. ההחלטה הדרמטית של חברת התעופה האירית, שהודיעה כי אינה מוכנה להפעיל את טיסותיה מטרמינל 3 מכיוון שמסי הנמל שם גבוהים יותר מבטרמינל 1, נחשדה כהחלטה פוליטית אנטי-ישראלית, שנובעת מהעמדה האנטי-ישראלית הרווחת בקרב האירים.

אבל יש גם הסבר אחר. "לריינאייר יש בעיה של מטוסים. הם היו אמורים לקבל עשרות מטוסי בואינג שכעת לא יכולים לייצר אותם. לאחר הסיפור שהיה עם טרמינל 1, המטוסים שתוכננו להגיע לכאן כבר הוסטו. קיבלו את ההחלטה לפתוח את טרמינל 1 מאוחר מדי, ולחברה כמו ריינאייר, שמכרה 19 אלף כרטיסי טיסה, זה כבר היה מאוחר מדי", מסביר פישר.

יהודה זפרני, מנהל תחום התיירות במועדון הצרכנות הוט, מסכים גם הוא כי הרכבת כבר יצאה מהתחנה. לדבריו, "חברות שהסיטו מטוסים לקווים אחרים יתקשו להחזיר אותן לישראל". פתאל סבור כי המדינה צריכה לעשות יותר כדי להחזיר את חברות התעופה. "המדינה הייתה צריכה לפעול למען רשת ביטחון לחברות, כדי שהן ירגישו שבטוח לטוס לכאן".

ההיעדרות של טורקיש משמעותית לשוק

מלבד טורקיש איירליינס, גם החברות פגסוס הטורקית, רויאל אייר מארוק המרוקאית, רויאל ג'ורדניאן הירדנית, ואייר סיני ואיג'יפט אייר המצריות לא הודיעו על צפי של חזרה לישראל. ככל הנראה, עבור חברות אלו היחסים עם ישראל סביב המלחמה בעזה משחקים תפקיד משמעותי.

זפרני מסביר כי טורקיש היא החברה המשמעותית ביניהן, והיחידה שמשפיעה באמת על שוק התעופה הישראלי. "טורקיש היא החברה הזרה הגדולה בישראל. מדובר בלמעלה משני מיליון ישראלים בשנה שטסים איתה הלוך ושוב. החלטה של חברה כזאת להפסיק לטוס לארץ היא פוליטית. אם הייתה חברה פרטית הפן הכלכלי היה משפיע יותר".

עוד כתבות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל

מסיימת את דרכה בבורסה: אנויז'ן מדיקל תימכר ב-1.5 מיליון דולר בלבד

ביהמ"ש אישר לאלפא קפיטל של מרטין לרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך השלד הבורסאי יימכר בנפרד בהמשך ● המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ, והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה