גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

המאבק בדמנציה מתחיל למעשה בשנות ה-40 שלכם.

באמצע החיים, לא בשנות ה-70 או ה-80 שלכם, זהו הזמן שבו מתחילים להתרחש שינויים במוח שעלולים לסלול את הדרך לדמנציה, מחלת אלצהיימר וירידה קוגניטיבית בשלב מאוחר יותר, כך על פי מחקרים שהולכים ומתרבים.

נקיטת פעולה בשלב מוקדם יותר כדי לשפר את בריאות המוח - וחקירה מדוקדקת יותר של המוח בשלב "אמצע החיים", שנות ה-40 - עשויות לעזור לאנשים להישאר חדים יותר בשנותיהם המאוחרות, כך אומרים חוקרים. פעילות גופנית סדירה, שינה מספקת וביצוע פעילויות ששומרות על גירוי המוח הם כולם צעדים שיכולים לעזור לכם להילחם בדמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים.

"גיל העמידה הוא הזמן המתאים להחלטות בנוגע לאורח החיים ולקבלת טיפול, שיביאו החזר עצום על ההשקעה בגיל מבוגר", אומרת טרי מופיט, פרופסור לפסיכולוגיה ולמדעי המוח באוניברסיטת דיוק.

מדענים נוספים מחפשים רמזים במוח של שלב אמצע החיים (midlife brain), מכיוון שהמאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים נכשלו במידה רבה, אומר אחמד חרירי, פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח, גם הוא מאוניברסיטת דיוק.

כמעט שבעה מיליון אמריקאים סובלים ממחלת האלצהיימר, הסוג הנפוץ ביותר של דמנציה, על פי איגוד האלצהיימר. הנתון צפוי לעלות לכמעט 13 מיליון עד 2050.

"פרשנות הגיונית מאוד לכשלים הללו היא שניסיונות הטיפול בוצעו מאוחר מדי לאחר שהצטבר נזק רב מדי במוח", אומר חרירי.

מה קורה למוח באמצע החיים

מספר האנשים הצפויים לחלות בדמנציה עולה, ורבים מאיתנו מודאגים בנוגע לסיכונים הצפויים לנו בשלב מאוחר יותר בחיים. גם רופאים ומדענים מתמקדים כיום בנושא.

בגיל העמידה מתחילים חלקי המוח להשתנות מהר יותר, במיוחד ההיפוקמפוס, שחשוב לזכירת אירועים יומיומיים, אומר סבסטיאן דוהם-האנסן, דוקטורנט באוניברסיטת קורק באירלנד ומחבר ראשון של מחקר סקירה על הזדקנות המוח שנערך במרס ופורסם בכתב העת Trends in Neurosciences.

בשנות ה-40 וה-50 החומר הלבן במוח מצטמצם - הקשרים בין אזורי המוח יורדים בנפחם, אומר דוהם-האנסן. הדבר מביא כנראה למהירות עיבוד איטית יותר, מה שעלול להשפיע על הקוגניציה, הוא אומר.

בנוסף, יכולים להצטבר בדם חלבונים, ולגרום דלקת בדרגה נמוכה שעלולה להשפיע על יכולתו של ההיפוקמפוס לקודד ולאחסן מידע חדש, הוא אומר.

אנשים שומרים על כישוריהם המילוליים המבוססים על שפה למשך כל החיים, אומרת מופיט. אבל המהירות שבה אתה מעבד מידע והיכולת שלך לפתור בעיות חדשות של לוגיקה והקשה פוחתות בהדרגה עם הגיל.

המחקר שלה מצא שקבוצות מסוימות של אנשים מאבדות תפקוד קוגניטיבי מהר יותר במהלך אמצע החיים. קבוצות אלה כוללות אנשים שהחלו להשתמש בקנאביס או בטבק כשהיו בני נוער והמשיכו להשתמש בשנות ה-40 לחייהם, ואנשים עם רמות גבוהות של עופרת רעילה בדמם מילדותם. אבל אפילו מחוץ לקבוצות הללו, חלק מן האנשים מזדקנים מהר יותר בשנות ה-40 וה-50 לחייהם, והמחקר הראה כי ניתן לקשר זאת להתפתחות דמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים.

נשים באמצע החיים מתמודדות עם סיבוכים נוספים של גיל המעבר, שבמהלכו מתרחשים שינויים פתאומיים ברמות ההורמונים שעשויים להשפיע על המוח, אומרת ג'סיקה קאלדוול, מנהלת המרכז למניעת אלצהיימר אצל נשים בקליבלנד קליניק בלאס וגאס. מוחה של אישה יכול להסתגל לשינויים הללו על ידי ארגון מחדש, אך מדענים עדיין חוקרים כיצד הדבר קורה ומה ההשפעה הסופית.

לא כולם מאמינים שאמצע החיים הוא נקודת מפנה חדה בבריאות המוח. מהירות העיבוד היא החלק שיורד במידה הרבה ביותר בתפקוד הקוגניטיבי ככל שאנשים מזדקנים, אך ההידרדרות הזו מתרחשת בהדרגה ומשתנה מאדם לאדם, אומר ד"ר דיוויד קנופמן, פרופסור לנוירולוגיה ב- Mayo Clinic ברוצ'סטר, מינסוטה.

אוקיי, אז מה אפשר לעשות?

שמירה על בריאות הלב באמצע החיים היא הדרך הטובה ביותר למנוע ירידה קוגניטיבית, אומר קנופמן. בריאות המוח ובריאות הלב קשורות קשר הדוק.

אותם הדברים שיכולים להוביל לחסימה של עורקים המובילים אל הלב יכולים להשפיע על העורקים המובילים אל המוח, ולעכב את זרימת הדם ואת אספקת החמצן.

אין דרכים מובטחות למניעת דמנציה, אך יש צעדים שעשויים לעזור הן למוח והן ללב שלכם, כמו להקפיד על פעילות גופנית סדירה, לשמור על תזונה בריאה ולא לעשן, וכן לנסות להימנע ממצבים כמו סוכרת, לחץ דם גבוה וכולסטרול, השמנת יתר, או לנהלם אם כבר קרו. כמו כן יש לטפל בדום נשימה חסימתי בשינה.

עבור מטופלים בגיל העמידה, הרופאים מתמקדים לעתים קרובות בשינויים באורח החיים כגון תזונה ופעילות גופנית כדי לנהל את לחץ הדם ואת הסיכון לסוכרת, אומרת קאלדוול. אבל הצעדים האלה חשובים באותה מידה לבריאות המוח בהמשך הדרך.

"אכילת תזונה מזינה יותר, פעילות גופנית ושינה מספקת קשורים כולם לתוצאות טובות יותר בבריאות המוח", אומרת קאלדוול.

חשוב גם להישאר פעילים ומעורבים מבחינה חברתית ומנטלית, אומר קנופמן. "יש יתרונות לעבודה בסביבה מאתגרת - זה מגרה את המוח - ונראה שזה קשור לתוצאות טובות יותר", הוא אומר.

אין שום סיבה לחכות עד אמצע החיים כדי להתחיל ליישם את השיפורים הללו בבריאות, מוסיפה קריסטין ביט וולהובד, חוקרת פסיכולוגיה במרכז לשינויי תוחלת חיים במוח ובקוגניציה, באוניברסיטת אוסלו בנורווגיה. רבים משינויי אורח החיים שיכניסו אותך למסלול טוב יותר בגיל מבוגר יכולים להתחיל לפני אמצע החיים, היא מציינת.

עוד כתבות

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה לקדם את חוק הגיוס מהכנסת הקודמת

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להחיל דין רציפות על הצעת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת - זאת למרות שהיועמ"שית הודיעה כי יש מניעה משפטית לקדם את ההצעה מאחר שהמציאות השתנתה, וההצעה הקודמת "אינה מגלמת את הצרכים של צה"ל במציאות של מלחמה ממושכת" ● שרי המחנה הממלכתי הגישו ערר על החלטת ועדת השרים

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת-העל של החברות?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל

מסיימת את דרכה בבורסה: אנויז'ן מדיקל תימכר ב-1.5 מיליון דולר בלבד

ביהמ"ש אישר לאלפא קפיטל של מרטין לרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך השלד הבורסאי יימכר בנפרד בהמשך ● המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ, והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, nyker

מגמה מעורבת באסיה; מחיר הנפט מטפס

הניקיי ומדד שנזן נחלשים שניהם ב-0.3%, מדד שנחאי יורד ב-0.1% ומדד האנג סאנג   מוסיף 0.3% ● ענקית השבבים TSMC יורדת ב-0.7% ומניית חברת המוליכים למחצה מדהיטק נופלת ב-2.1% ● נפט מסוג ברנט נסחר כעת בעלייה של כ-0.3% וב-83.5 דולר לחבית

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי של חברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה