בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה • גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS
ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

במשמרות המהפכה של איראן נערכו ונקטו באמצעי חירום לקראת מתקפה ישראלית. זה קרה באיראן עצמה, בסוריה ובלבנון.

שאלות ותשובות | איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?
חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"  

שר החוץ של איראן התייחס אמש במועצת הביטחון לאיומי התקיפה של ישראל איים ואמר: "בכל הפרה של ריבונות איראן, לא נהסס לפעול בהתאם ולגרום למשטר הציוני להתחרט".

רבים מחברי משמרות המהפכה פינו את הבסיסים שלהם בסוריה, ואלו שנותרו מסתובבים בעיקר בשעות הלילה, מתוך חשש מתקיפות ישראליות. בוול סטריט ג'ורנל ציינו כי רק מספר מצומצם של חיילים נשארו להגן על מחסני הנשק.

בנוסף, בימים האחרונים איראן הודיעה על הכנת חיל האוויר שלה לתקיפות ועל כוונתה ללוות ספינות מסחריות איראניות בים האדום באמצעות חיל הים. במקביל, טהראן החלה בפינוי צוותים מאתרים בסוריה בהם יש נוכחות משמעותית של משמרות המהפכה, כפי שדיווחו גורמים רשמיים ויועצים סורים ואיראניים.

בסיכומו של דבר, הן משמרות המהפכה והן אנשי חיזבאללה צמצמו את נוכחותם של קצינים בכירים בסוריה, ואילו קצינים בדרג הביניים משנים את מיקומם בתוך המדינה, כך על פי דיווחים שונים.

מהלכים אלו מעידים על החשש שהיה בקרב הכוחות האיראניים והפרו-איראניים מפני התקפות ישראליות.