מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות • האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock
מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

ענקית הטכנולוגיה מטא  (פייסבוק לשעבר) פרסמה הערב (ד') את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון לשנת 2024, לפי החלוקה הפיסקלית שלה.

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים 
"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה 

מטא דיווחה על הכנסות של 36.46 מיליארד דולר, עלייה של 27% בהשוואה לרבעון המקביל. התחזיות המוקדמות ציפו להכנסות סביב 36.1 מיליארד דולר. מדובר ברבעון החמישי ברציפות בו מטא מציגה צמיחה נאה בהכנסות. עם זאת, מטא מסרה שהיא צופה הכנסות ברבעון השני בטווח של 36.5 עד 39 מיליארד דולר וציינו כי השינויים בשערי המט"ח צפויים לפגוע בכ-1% בהכנסות החברה. המשמעות היא שנקודת האמצע של הטווח, 37.75 מיליארד דולר, מהווה צמיחה של 18% משנה לשנה, והיא מתחת לקונצזוס האנליסטים שעמד על 38.3 מיליארד דולר.

לצד זאת, הרווח למניה עמד על 4.71 דולר, כאשר האנליסטים ציפו לרווח למניה של 4.3 דולר למניה צפוי לעמוד על 4.3 דולר. לצד זאת, ההכנסות מפרסום הסתכמו בכ-35.64 מיליארד דולר, מעט מעל התחזיות המוקדמות. 

נתון נוסף שהמשקיעים עוקבים אחריו הוא הוצאות ההון של החברה, הסכומים שהחברה משקיעה כדי לפתח בין היתר את הבינה המלאכותית ואת המטא-וורס. ברבעון האחרון, מטא הוציאה כ-6.72 מיליארד דולר. בוול סטריט יכולים לראות את זה לחיוב בטווח הרחוק, שכן לפני ההתפקחות במטא, הרווח הנקי היה נמוך מהוצאות ההון של החברה. כעת האיזון נשמר.

המומנטום החיובי נעצר?

הדוחות האחרונים של מטא היו סיפור הצלחה של ממש. לא רק נתונים מעולים, כמו רווח נקי שזינק בכמעט 70% בהשוואה לשנה שעברה, אלא גם תחזיות נהדרות שבשוק אהבו לראות. ברבעון הקודם, מטא הודיעה כי תתחיל לראשונה לחלק דיבידנדים. זה הוביל את מטא לרשום היסטוריה של ממש - המניה זינקה אז ביותר מ-20% לאחר פרסום הדוחות והוסיפה לערכה לא פחות מ-205 מיליארד דולר ביום אחד.

בדומה לשאר ענקיות הטכנולוגיה, גם מטא במרוץ בלתי פוסק לבינה המלאכותית. ברבעון הקודם דווח כי מטא ביצעה עסקת רכישה של מעבדים של אנבידיה, המוערכת בשווי של 9 מיליארד דולר לפי CNBC. במקביל, בשבוע שעבר הודיעה מטא שהיא משדרגת את הצ'אטבוט שלה, שיתחיל להתחרות במוצרים של OpenAI וגוגל - כמו יצירת תמונה מתוך טקסט.

הפיתוחים בתחום הבינה המלאכותית העלו את החשש בקרב האנליסטים לגבי הגידול בהוצאות ובהשקעות שהחברה תצטרך להשקיע. ואכן, גם במטא מצפים כי הפיתוחים בתחום הבינה המלאכותית יובילו גם לעלייה בהוצאות החברה.

במטא חוזים כי ההוצאות לשנת 2024 יגדלו לטווח של 96-99 מיליארד דולר, בשונה מ-94-99 מיליארד דולר שחזו קודם לכן. הסיבות לכך הן עקב עלויות תשתית ועלויות משפטיות גבוהות יותר. גם כעת, החברה מזכירה כי חטיבת העולמות הווירטואליים, המטא-וורס, תמשיך לצבור הפסדים תפעוליים באופן משמעותי משנה לשנה.

גם הוצאות ההון השנתיות לשנת 2024 גדלו, לטווח של 35-40 מיליארד דולר, עלייה מטווח של 30-37 מיליארד דולר.

במקביל, מטא עשתה שינוי ביחס לדיווחי מספר המשתמשים שלה באפליקציות. בעבר היא דיווחה על מספר משתמשים פעילים יומיים, מספר משתמשים פעילים חודשיים כולל חלוקה בין פייסבוק לבין שאר האפליקציות. כעת היא מדווחת רק על "משתמשים פעילים יומיים במשפחת האפליקציות", שהסתכמו סביב 3.24 מיליארד, עלייה של 7% לעומת השנה הקודמת. 

לצד זאת, חטיבת המטא-וורס של החברה דיווחה אומנם על מכירות של 440 מיליון דולר ברבעון הזה, אבל במקביל דיווחה על הפסדים של 3.85 מיליארד דולר.