גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה
מצוידים ברימוני הלם: המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה ופינתה את המפגינים  

1בניסיון להציג את המתקפה כהצלחה, באיראן הכריזו על יום חג ב-13 באפריל

"ממשלת איראן מתכננת לציין את יום התקפות הטילים והמזל"טים של משמרות המהפכה נגד ישראל בלוח השנה האיראני כ'יום זיכרון לאומי'", נכתב הבוקר באיראן אינטרנשיונאל. "שר התרבות, מוחמד מהדי אסמאיילי, הודיע ​​על החדשות אתמול (ג'), כחלק מהניסיונות הנואשים של הממשלה להפוך את המבצע הכושל לסיפור הצלחה". צוין כי "למרות שרוב הטילים יורטו על ידי הגנות אוויריות ישראליות וקואליציה בראשות ארה"ב, גורמים ממשלתיים וצבאיים איראנים תיארו בעקביות את התקיפה ב-13 באפריל כהצלחה. לטענתם, התקיפה הדגימה את היכולת הצבאית ויכולת ההרתעה של איראן".

נכתב כי "המהלך הוא חלק ממאמצים נרחבים יותר של הרשויות האיראניות להשתמש בתקשורת הנשלטת על מנת לעצב את תפיסת הציבור, תוך התמקדות בהצגתן של הפעולות הצבאיות כמוצלחות מבלי להכיר בכשלים מבצעיים או דיפלומטיים כלשהם". בנוסף, צוין כי "ה-7 באוקטובר יירשם בלוח השנה האיראני כ'יום הגבורה של הנוער הפלסטיני'".

מאמר מערכת מתוך איראן אינטרנשיונאל. לקריאת הכתבה המלאה. 

2ה-ICJ דחה את הבקשה להורות לגרמניה לעצור מכירת נשק לישראל

"בית הדין הבינלאומי בהאג (ICJ) דחה אתמול (ג') את בקשתה של ניקרגואה להורות לגרמניה לעצור אספקת נשק לישראל ולחדש את המימון לסוכנות הסיוע של האו"ם בעזה", נכתב הבוקר באתר החדשות AP. "בית הדין הבינלאומי לצדק אמר כי התנאים החוקיים למתן צו כזה לא התקיימו ופסק נגד הבקשה בהצבעה 15-1, למעשה לצד גרמניה, שאמרה לשופטים שהיא בקושי מייצאת נשק לישראל", נכתב. "עם זאת, הרכב של 16 שופטים סירב לבטל את התיק לחלוטין, כפי שביקשה גרמניה. בית המשפט עדיין ישמע טיעונים משני הצדדים במקרה שמציגה ניקרגואה, שטוענת כי במתן תמיכה לישראל, גרמניה לא הצליחה למנוע את רצח העם בעזה. התיק ייקח ככל הנראה חודשים או שנים". בית המשפט "נשאר מודאג מאוד מתנאי החיים הקטסטרופליים של הפלסטינים ברצועת עזה", צוטט נוואף סלאם, נשיא בית המשפט.

צוין כי "משרד החוץ הגרמני בירך על הפסיקה בפוסט ב-X. 'גרמניה אינה צד לסכסוך במזרח התיכון - להיפך: אנו פועלים יום ולילה לפתרון שתי המדינות', אמר המשרד. 'אנחנו התורמים הגדולים ביותר של סיוע הומניטרי לפלסטינים. אנו פועלים להבטיח שהסיוע יגיע לאנשים בעזה', מסר, אך הוסיף כי לישראל יש את הזכות להגן על עצמה וציין כי יותר מ-100 בני ערובה עדיין מוחזקים על ידי חמאס, 'המשתמש בתושבי עזה כמגנים אנושיים'".

מתוך אתר החדשות AP, מאת מייק קורדר. לקריאת הכתבה המלאה. 

3סטודנטים קוראים לעצירת השקעות בישראל. אבל האם זה בכלל עובד?

"הסטודנטים המפגינים בארה"ב רוצים שהאוניברסיטאות שלהם ימכרו את ההשקעות שלהן בחברות שיש להן עסקים או השקעות בישראל בגלל הפלישה של המדינה לעזה", נכתב הבוקר ב-NPR. צוין כי "למפגינים של אוניברסיטת קולומביה, למשל, יש רשימה רחבה של יעדים, הדורשים מהאוניברסיטה לחשוף ולבטל השקעות במגוון רחב של חברות עם קשרים לישראל, כולל גוגל, אמזון ו-Airbnb. מפגינים אחרים באוניברסיטאות מכוונים לחברות הקשורות לביטחון ויצור נשק. מפגיני אוניברסיטת קורנל קוראים למכירת השקעות מחברות כולל בואינג ולוקהיד מרטין". בנתיים, ב-CNN דיווחו כי "מפגינים באוניברסיטת בראון הסכימו לפרוק מאהל המחאה לאחר שהאוניברסיטה הסכימה לקיים הצבעה על מכירה מחברות שתומכות בישראל, כך לדברי קבוצת המחאה. 'זהו ניצחון חסר תקדים', נאמר בהודעה מקבוצת הסטודנטים". אך האם באמת מדובר בניצחון חסר תקדים?

ב-NPR נכתב כי "להפגנות נגד השקעות באוניברסיטאות יש היסטוריה ארוכה. במהלך שנות ה-70 וה-80, סטודנטים בקולומביה ובאוניברסיטאות אחרות לחצו בהצלחה על מנהלים למכור השקעות בחברות שעושות עסקים עם דרום אפריקה בגלל מדיניות האפרטהייד של המדינה. מאז 2010, סטודנטים קראו בהצלחה לכמה אוניברסיטאות לפטור את עצמן מחברות הקשורות לדלק מאובנים או להקפיא את השקעותיהן במגזר זה, כולל באוניברסיטת סירקיוז".

אך "האם המכירות האלה אכן עובדות? לא באמת. מכירת השקעות על ידי אוניברסיטאות לא משנה את התנהגות התאגידים, אבל היא יכולה לספק ניצחון מוסרי וסמלי גדול למפגינים". צוין כי "רוב המומחים מסכימים שמכירת השקעות בדרך כלל אינן פוגעות בחברות. חלק מהמומחים אף טוענים כי מימושים עלולים להזיק לאוניברסיטאות עצמן בטווח הארוך", שהרי "באמצעות שמירה על השקעותיהן, האוניברסיטאות יכולות להשפיע יותר על פעולות החברה. אם הן ימכרו את ההשקעות שלהן, סביר להניח שמשקיעים חדשים ירכשו אותן, ולא בטוח שהם ידחפו לאותן מטרות. עבור אוניברסיטאות, יציאה מחברות שעושות עסקים בישראל עלולה להסתכן גם בפגיעה מצד סטודנטים, סגל או בוגרים שתומכים בישראל".

מתוך NPR, מאת רפאל נאם. לקריאת הכתבה המלאה.
מתוך CNN, מאת איזבל רוזלס, דבון מ. סאיירס. לקריאת הכתבה המלאה. 

4הפער בין התקווה של ביידן למזרח התיכון למציאות בשטח

"על פניו, החזון הגדול של הנשיא ביידן למזרח התיכון הגיוני מאוד", נכתב הבוקר בטור של פרשן החוץ של הוושינגטון פוסט, אישהאן ת'ארור. "ישראל תראה את חששותיה הביטחוניים האזוריים מתרחקים באמצעות מערכת גלויה של בריתות עם כמה משכנותיה הערביות. אותן מדינות ערביות, הנשלטות בעיקר על ידי מלכים סונים, יקצרו את הפירות של מערכת יחסים הדוקה יותר עם מדינה הידועה במגזר ההייטק שלה ובתעשיות הביטחוניות המתקדמות שלה. איראן תמצא את השאיפות שלה נבלמות על ידי סבך אויבים". אך "הבעיה שמפריעה לתקוותיו של ביידן למזרח התיכון נותרה אותה בעיה שטראמפ לא הצליח לטפל בה: היחסים בין ישראל לפלסטינים".

נכתב כי "יש פער ענק בין תקוותיו של ביידן לבין המציאות בשטח. הפגיעה בעזה חיבלה עמוקות במוטיבציה של הממשלות הערביות לנהל יחסים עם הישראלים מבלי לתת עדיפות לדאגות הפלסטיניות". בנוסף, "איש בעל חשיבות כלשהי בפוליטיקה הישראלית - מבעלי בריתו מהימין הקיצוני של ראש ממשלת הימין בנימין נתניהו ועד יריביו הראשיים באופוזיציה המתונה יותר - לא נראה מוכן לשקול את שאלת ההגדרה העצמית או הזכויות הפלסטיניות". בנוסף, "יש כעס מוצדק גם מצד השותפים הערבים של ישראל", נכתב. שר החוץ הירדני איימן אל-ספדי צוטט באומרו כי "האתגר שלנו הוא שאין לנו שותף בישראל עכשיו", אמר בפגישה מיוחדת של הפורום הכלכלי העולמי ריאד ביום ראשון, "והצביע על המשך הדחייה של ישראל כל דיבור על מדינה פלסטינית".

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת אישהאן ת'ארור. לקריאת הכתבה המלאה. 

עוד כתבות

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

נציג ישראל בהאג: לחזור על שקר לא הופך אותו לאמת

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח, המשלחת הישראלית משיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם"

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסות באירופה; דויטשה בנק צולל

הניקיי ננעל בירידות של 0.4%, מדדי שנחאי ושנזן ננעלו בעליות של 1% ו-1.1% בהתאמה ● סימנס יורדת ב-1.6%, דויטשה בנק צולל ב-2.4% וענקית האנרגיה הגרמנית E.ON נופלת ב-4.6% נפט מסוג ברנט נסחר כעת בעליות

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא ● "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב ● מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה לקדם את חוק הגיוס מהכנסת הקודמת

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להחיל דין רציפות על הצעת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת - זאת למרות שהיועמ"שית הודיעה כי יש מניעה משפטית לקדם את ההצעה מאחר שהמציאות השתנתה, וההצעה הקודמת "אינה מגלמת את הצרכים של צה"ל במציאות של מלחמה ממושכת" ● שרי המחנה הממלכתי הגישו ערר על החלטת ועדת השרים

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל

מסיימת את דרכה בבורסה: אנויז'ן מדיקל תימכר ב-1.5 מיליון דולר בלבד

ביהמ"ש אישר לאלפא קפיטל של מרטין לרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך השלד הבורסאי יימכר בנפרד בהמשך ● המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ, והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל