גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

ד"ר אפרת שפר / צילום: שלמה שהם
ד"ר אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

 

עם פרוץ המלחמה הגיעו לחיפה כ־6,000 מפונים מהצפון - קריית שמונה, שלומי וקיבוץ דן - ומהעוטף, אשר שוכנו במלונות השונים בעיר. בחלוף הזמן רבים מהם עזבו ועברו לדירות שכורות או ליישובים אחרים, אך כ־2,500 מפונים נותרו במלונות, ועדיין לא ידוע מתי יוכלו לשוב לביתם.

ישראל מתגייסת | גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית
ישראל מתגייסת | כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים
ישראל מתגייסת | קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

"המפונים האלה נמצאים במצב נפשי לא פשוט, קיים קושי תפקודי, והיה גם קושי בהשתלבות במערכת החינוך", מסבירה ד"ר אפרת שפר, לשעבר נשיאת פיליפס ישראל ומי שמובילה כיום עבורם תוכנית לרצף תעסוקתי.

"קצת כמו בקורונה, רבים קמים בבוקר ולא מתלבשים או לא יוצאים מהמלון, מאוד מתכנסים בעצמם עד לרמה של חוסר תפקוד, וזה פוגע בתא המשפחתי, ביכולת הכלכלית וביכולת השיקומית. אם רוצים שהם יחזרו מעולם התמיכה והקצבאות, חייבים לעזור להם".

"חצי משרה ל־4 חודשים"

התוכנית נולדה על ידי מה ששפר מגדירה כ"קבוצה של אנשים מרשת מעוז" שבה היא חברה בעצמה, והפכה לשיתוף־פעולה בין החברה הכלכלית לחיפה, העירייה, ארגון בעצמי ושותפות חיפה־בוסטון, שגייסה תרומה של כמיליון שקל עבור הפרויקט. הרעיון מאחורי התוכנית הוא למצוא פתרונות לשמירה על רצף תעסוקתי עבור כ־75 מפונים בשלב הראשון, ולהגדיל אותו בהמשך.

"החלטנו לדבר עם מעסיקים בחיפה, להבין מה הצרכים, ולהציע חצאי משרה לשלושה־ארבעה חודשים", מסבירה שפר. "היינו אופטימיים שהמלחמה תיגמר בפרק הזמן הזה, וגם מבחינה משפטית, החברות לא רוצות להיות בהכרח מעסיקות עם יחסי עובד־מעביד, ומעדיפות לתחום את המהלך בזמן".

"לחזור למגע עם בני אדם"

הקושי העיקרי היה לשכנע את המפונים שלא יאבדו זכאות לקצבאות, ולהגדיל אצלם את המוטיבציה להשתתף בתוכנית. "המטרה היא לא שיעבדו, אלא שיעלו על מסלול שיקום, ולכן הם צריכים תמיכה וחוסן", אומרת שפר. "כך רתמנו את ארגון 'בעצמי', שמתמחה בנושא ותופר לכל מפונה את ה'חליפה' שלו. רצינו לאפשר להם לצאת מהשגרה הלא קיימת, לחזור למגע עם בני אדם, ולהיות בקהילה של מקום עבודה. לחזור לנורמליות.

"בניית מודל ההעסקה הייתה מאתגרת, ולכן כינסנו פורום של עורכי דין, ויצרנו מודל שנקרא תקופת התנסות, מעין סטאז', כך שהמעסיקים לא משלמים משכורת - אלא הכסף מגיע מתרומה. עשינו חישוב של 5,000 שקל למשתתף, ושותפות חיפה־בוסטון גייסה את הכסף". בין החברות הראשונות שלקחו חלק בפרויקט נמנית פיליפס, שהציעה מספר משרות בתחומים שונים.

המטרה היא שעוד רשויות יאמצו את התוכנית?
"בהחלט כן. זה פיילוט, ואם הוא יעבוד נכון וטוב, נרצה לעניין את הממשלה, משרד העבודה והביטוח לאומי, כדי שהקצבאות לא ייפגעו. מה ייחשב הצלחה? אם 90%-80% יסיימו את התוכנית, נדע שהם יצאו מהשיתוק שהסיטואציה הכניסה אותם אליו".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

קניוני עופר וקבוצת האחים

לרגל יום העצמאות ה-76, קניוני עופר וקבוצת "האחים" יוצאים במבצע גיוס כספים לטובת מרכזי חוסן לקהילת יישובי העוטף. ב-16 קניוני עופר ברחבי הארץ יימכרו חולצות מעוטרות באיורים המייצגים את יישובי וקיבוצי העוטף שנפגעו במתקפת ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר, בהם חולית, קיבוץ בארי, חולית, נחל עוז, רעים, כיסופים ועוד.

כל חולצה תעלה 30 שקל, ועל כל קנייה יוכפל סכום התרומה על ידי רשת הקניונים. את החולצות ניתן לרכוש גם באפליקציית MY Ofer בין התאריכים 7-12 במאי או עד גמר המלאי.

בשביל הנופלים

המיזם "בשביל הנופלים" מציע לציבור הרחב עשרות סיורים ומפגשים ללא תשלום ברחבי הארץ במהלך השבוע שבין יום הזיכרון לשואה ולגבורה ליום הזיכרון לחללי צה"ל, בדגש על נופלי מלחמת 'חרבות ברזל' ותושבי העוטף. מדי יום יוצע סיור באזור עוטף עזה, בהובלת אלופים במיל', ניצבים במשטרה, תושבי העוטף נציגי משפחות הנופלים.

המיזם יתחיל במוצאי יום השואה, וייצא מרחבת מוזיאון "משואה לתקומה" בקיבוץ יד מרדכי, ימשיך לשדרות, שער הנגב, כפר עזה, נחל עוז, בארי ומועצה אזורית אשכול, והסיום יתרחש בהר הרצל בירושלים. הפעילות מתקיימת בשיתוף עם הרשויות המקומיות בעוטף, והיא ללא תשלום אך כרוכה בהרשמה מראש.

מיזם "בשביל הנופלים" נוסד על ידי משפחות שכולות, קצינים בכירים ומרכזי סיור במטרה לשים במרכז את סיפור גבורתם של לוחמי צה"ל שנפלו למען המדינה. יו"ר המיזם הוא האלוף במיל' רוני נומה.

להרשמה: bishvilhanoflim.org.il

We will dance again

מופע הנצחה מוזיקלי של קהילת הנובה יתקיים בפארק הירקון ב-27 ביוני. לצד הנצחת קורבנות מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר תעלה הקריאה להשבת החטופים. כל ההכנסות ממכירת הכרטיסים למופע יועברו למטרות שיקום שורדי הפסטיבל ומשפחות הנרצחים. האירוע נערך בשיתוף ובסיוע מפעל הפיס.

בין האמנים שיופיעו נמנים אסף אמדורסקי, בניה ברבי, ברי סחרוף, ג'ירפות, היהודים, הדג נחש, זהבה בן, כנסיית השכל, מוש בן ארי, נגה ארז, שבק ס' ועוד. לצדם יופיעו שורה של אמנים אלקטרוניים, וישולבו קטעי טראנס מרפרטואר של אמני הנובה.

הכספים שייתרמו לאירוע יממנו, באמצעות עמותת הנובה, את הנצחת הנופלים, תמיכה במשפחות, הקמת בית הנובה, ותמיכה במסע הריפוי הנפשי והפיזי של השורדים.

בין הפעילויות שעמותת הנובה מקיימת ועבורם מיועדים הכספים מהמופע: ימי קהילה עבור אלפי הניצולים פעם בשבוע, הכוללים טיפולים שונים, סדנאות המשלבות גוף ונפש, וסיוע למיצוי זכויות; הקמת בית נובה - מקום פיזי להנציח את הנרצחים עבור המשפחות; תוכנית חונכים לשיקום ניצולים; ימי התנדבות של הקהילה בעמותות אחרות ועוד.

לדברי עומרי סאסי, ממפיקי הנובה, "יזמנו את הערב כדי להנציח את הנרצחים בצורה מוזיקלית, לקרוא להשבת החטופים ולגייס כספים לפעילויות עבור משפחות הנרצחים ועבור טיפול, שיקום וסיוע לאלפי שורדים וניצולים מטבח ה7 באוקטובר. אני קורא לכולם: אם מישהו מהסביבה שלכם ניצול מהנובה ולא מצליח לחזור לשגרה, בבקשה הפנו אותו אלינו או צרו איתנו קשר, ואנחנו נפעל כדי לסייע".

עוד כתבות

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

שורת אזעקות בגליל המערבי: מספר כלי טיס חצו משטח לבנון - דיווח על נפילה במרחב געתון

בשעת בוקר מוקדמת: שורת אזעקות על חדירת כלי טיס עוינים וירי רקטות הופעלו בנהריה והסביבה, צה"ל: בוצע לפחות יירוט אחד • שר ההגנה של ארה"ב אוסטין לשר הביטחון גלנט: יש להגן על אזרחים לפני כל מבצע ברפיח • בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל • דובר צה"ל: שניים מהחטופים התאילנדים נרצחו וגופותיהם מוחזקות בעזה • עדכונים בולטים

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן

הטיעונים של הבורסה בעד המהלך של מעבר למסחר גם בימי שישי, הם בעצם הסרת מגבלות מסחר מול העולם ● אך יחד עם זאת, הבורסה עלולה לייצר אנטגוניזם בקרב קהל הלקוחות המקומי שלה, והתוצאה עלולה להיות גרועה הרבה יותר ממה שחושבים בבורסה כעת

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת-העל של החברות?

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים