ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

דין שמואל אלמס | 10.05.2024

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

אמ;לק

לחיזבאללה יש מאגר שלפי הערכות נע בין 150,000 ל-200,000 רקטות וטילים. עשרות אלפים מהם מיועדים לטווח קצר של כמה עשרות קילומטרים אבל ברשותם גם טילים מונחי GPS, רקטות בעלות ראש נפץ של חצי טונה ולפחות אלפי רקטות שמגיעות לגוש דן ודרומה.

זהו רק חלק מתמונת האיומים במקרה של מלחמה כוללת בצפון, בה הארגון צפוי גם לתקוף את אסדות הגז של ישראל וכן לעשות שימוש בעשרות אלפי לוחמים שצברו ניסיון במלחמת האזרחים בסוריה. 

מאז 7 באוקטובר נרשמו אלפי תקיפות בגבול לבנון, מצד חיזבאללה וגם מהצד הישראלי, והלחימה שם קורית על בסיס יומיומי. אבל בסופו של דבר מדובר רק בצל חיוור של תרחיש האימים של מלחמה כוללת בין ישראל לחיזבאללה. ארגון הטרור השיעי הוא בעל כוח אדם ואמצעים רחבים בהרבה, כמותית ואיכותית, מאלה של חמאס, הג'יהאד האסלאמי ויתר ארגוני הטרור ברצועת עזה גם יחד.

דיווח: חיל האוויר הבריטי ביצע 200 גיחות לאיסוף מודיעין בשמי רצועת עזה 
עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל  

על כן, כפי שחיזבאללה לא שש להיכנס למלחמה כוללת עם ישראל בגין המצב הכלכלי החמור של לבנון, אין זה בטוח כלל כי בישראל מעוניינים במלחמה שכזו בעת הנוכחית. גם בישראל יהיה למלחמה שכזו מחיר כלכלי כבד מעבר לזה שכבר גובה זו הנוכחית: מליאת הכנסת אישרה לפני כחודשיים את תקציב 2024 המעודכן שבו הוקצו לביטחון 117 מיליארד שקל, 55 מיליארד שקל יותר מהמתוכנן.

אותו מאזן אימה בצפון נובע, בעיקר, מהערכת ה־CIA כי לחיזבאללה יש ארסנל שכולל כ־150 אלף טילים ורקטות. כלומר, אם חמאס פתחו את מתקפת 7 באוקטובר בהיקף חסר תקדים של כ־3,000 רקטות ופצצות מרגמה לישראל, חיזבאללה מסוגל להחזיק קצב אש שכזה במשך כחודש וחצי. לצורך ההשוואה, לכל אורך מלחמת לבנון השנייה הוא שיגר לישראל כ־4,000 טילים - רובם קטיושות לטווח של עד 30 ק"מ. הפעלה של כלל אמצעי חיזבאללה לטווחים ארוכים בהרבה ממרחב הגבול ועד עכו, כפי שקורה כיום, תדרוש מהעורף התמודדות מאתגרת בהרבה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

רקטות שמאתגרות את כיפת ברזל

"היכולות של חיזבאללה הרבה יותר גדולות משל חמאס. מבחינת חמאס, אם דיברנו על 20 אלף כלים אוויריים - בחיזבאללה זה 150 אלף", אומר לגלובס ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). "מרבית האמצעים של חיזבאללה הם לטווח קצר של 20-10 ק"מ, שבהם כיפת ברזל מאותגרת בגלל שהם טסים בגובה נמוך מאוד. יש ברשותם גם טילי פתח 110 לטווח ארוך יותר וטילים מדויקים, כולל סקאד D ו־C בודדים ל־700 ק"מ שמכסים את כל ישראל. יש גם כטב"מים מתוצרת עצמית על סמך ידע איראני לטווח של עד 400 ק"מ וטילי שיוט שמספרם לא ידוע".

טעימה מאחת מהיכולות החדשות של חיזבאללה קיבלה ישראל כבר בחודשים האחרונים בדמות הפעלת רקטות בורקאן לטווח של 10 ק"מ. הסכנה בבורקאן אינה נובעת מהטווח, כי אם מיכולתה לשאת חצי טונה חומר נפץ ולגרום נזקים כבדים. זו רקטה שפיתח חיזבאללה בעצמו בתמיכה איראנית, וכעת הוא מנצל את הניסיון שצבר בהפעלתה במלחמת האזרחים בסוריה, לצד צבא אסד.

ד"ר קליסקי ציין במאמר בנושא כי טווח הפעולה הקצר של הרקטה לא מאפשר יירוט קינטי, לדוגמה בעזרת כיפת ברזל. הוא מסביר כי בורקאן ניתן להפיל באמצעות מיירט לייזר, שמשגר קרן אור אל המטרה בחלקיקי שניות ו"מבשל" חלקים קריטיים ברקטה. אולם מערכת מגן אור של רפאל צפויה להיות מבצעית רק במחצית השנייה של 2025.

טילי נ"ט מאיראן ומסין

אמצעי נוסף שחיזבאללה כבר הפעיל בהיקפים גדולים יחסית הוא טילי נ"ט מדגם אלמס 1 - הנדסה הפוכה איראנית לטילי גיל (ספייק MR) של רפאל. הנדסה הפוכה היא תהליך שבו מצליחים לשים ידיים על אמצעי, מומחים מנתחים לעומק את מרכיביו - ואז מייצרים אחד מחודש בהליך סדרתי. בתקשורת האיראנית נטען כי אלמס 1 בעל משקל של כ־11.5 ק"ג (משקל המשגר עם טיל - כ-15 ק"ג), והוא יכול לעקוב אחר מטרה עד למרחק של כשמונה ק"מ.

 

ד"ר קליסקי מוסיף כי לפי מכון המחקר Small Arms Survey מז'נבה, ברשות חיזבאללה ישנם גם טילי נ"ט מתוצרת סינית מדגם MANPADS. זה טיל נ"ט שארגוני טרור פרו־איראניים כמו חיזבאללה ודומיה אוהבים מאוד, אך לא רק הם. לפי מכון המחקר השוויצרי, 12 דגמים שונים של MANPADS נמצאו בשימוש בקרב ארגוני טרור ב־13 מדינות במזרח התיכון ובצפון אפריקה בשנים 2023-2015.

מכטב"מים עד טילי נ"מ

האיראנים גם דאגו לצייד את חיזבאללה בכטב"מים רבים ומגוונים מאלה שבידי חמאס. ארגון הטרור השיעי מחזיק מל"טי איסוף כמו איוב ומל"טי תקיפה כמו אבאביל או סדרת שאהד. מנגד, ברור כי גם נסראללה חזה היטב בתצוגת התכלית של מערך ההגנה האווירית מול המתקפה האיראנית ההיסטורית ב־14 באפריל, והבין כי לצה"ל יש יכולות מתקדמות בתחום.

גם ברשות חיזבאללה יש יכולות הגנה אווירית, שבאמצעותן הצליחו חיזבאללה ליירט מל"ט הרמס 900 לפני כחודש. "יכולות ההגנה האווירית של חיזבאללה משמעותיות", מציין ד"ר קליסקי. "בחלק מהמקרים הם משתמשים בטילים יחסית פשוטים, אבל ברשותם סוללות S-200 מתקדמות יותר ואף טילי 358. אלה טילים משוטטים שלא מכוונים למטרה מסוימת, אבל כשהם מוצאים את המטרה - הם מוכוונים אליה ופוגעים".

 

כוח רדואן וג'יהאדיסטים מטורקיה

יתרון נוסף של חיזבאללה הוא כוח האדם. המנהיג חסן נסראללה אמנם כבר טען לפני כשלוש שנים כי יש בידיו כ־100 אלף לוחמים, אבל ב־CIA העריכו לפני כשנתיים כי ארגון הטרור השיעי מונה כ־45 אלף לוחמים - כ־25 אלף מתוכם מילואים. לאלה ניתן להוסיף, כפי שבא לידי ביטוי מאז תחילת המלחמה, את אנשי ארגון אמל השיעי, חמאס לבנון וארגוני טרור אסלאמיסטיים נוספים.

סוגיה מדאיגה בחודשים האחרונים היא הפיכת לבנון ליעד של ג'יהאדיסטים נגד ישראל. עוד הרבה לפני שהתייר הטורקי חסן סקלאנן ביצע בשבוע שעבר את פיגוע הדקירה בירושלים, בתקיפה ישראלית בלבנון נגד בכיר חמאס חוסלו שני אזרחים טורקים. הקבורה של השניים לא התבצעה בטורקיה, אלא בטריפולי בלבנון.

 

בה בעת המשפחות ארגנו טקס הלוויה ללא ההרוגים. באחת מהן אבי המשפחה היה בעבר ג'יהאדיסט באפגניסטן והשנייה ארגנה אירוע בכיכר ביאזיט בעיר העתיקה באיסטנבול. כלומר, ניתן לזהות מגמה שהולכת ומתקדמת של טורקים ג'יהאדיסטים שמזהים בישראל יעד - בין שזה בשטח ישראל ובין שלאורך הגבולות.

תקיפה של אסדות הגז

זירה נוספת מול חיזבאללה היא זו הימית. כבר במלחמת לבנון השנייה הצליח הארגון לפגוע בסטי"ל אח"י חנית בעזרת טיל נגד ספינות, בתקרית שגבתה את חייהם של ארבעה לוחמים. כשחיזבאללה רצה להפגין כוח בעת המו"מ על הגבול הימי בין לבנון לישראל ב־2022, הוא שיגר חימושים משוטטים (מל"ט מתאבד) לעבר אסדת הגז כריש. אלה יורטו בידי טילי ברק ביירוט מבצעי ראשון. לא פחות מן האיום של החימושים המשוטטים, טילי ברק מיועדים להתמודד גם עם טילי יאחונט (טיל שיוט נגד ספינות) המתקדמים מתוצרת רוסית לטווח של כ־300 ק"מ, שכנראה הגיעו לידי חיזבאללה.

אסדות הגז מהוות הבדל מהותי בין משימת ההגנה במלחמת לבנון השנייה ב־2006 לבין המצב כיום. ישראל הפכה לעצמאית בתחום הגז הטבעי ואף מייצאת כדבר שבשגרה דרך צינורות לירדן ולמצרים - אבל זה הופך את הנכסים האסטרטגיים, האסדות, ליעד. כריש, שנמצאת בצפון המים הכלכליים של ישראל, צפויה להפוך ליעד בעת מלחמה - בדיוק כמו אסדת הגז המרכזית של ישראל, לווייתן. בהתחשב בהחלטה המיידית של משרד האנרגיה והתשתיות להשבית את אסדת תמר הדרומית ב־7 באוקטובר, השבתה שנמשכה חודש, לא מן הנמנע שהחלטות דומות יתקבלו עם פרוץ מלחמה כוללת בצפון.

 

עוד במערך ההגנה על האסדות, בדצמבר הסתיים תהליך הפיכתה למבצעית של הספינה הרביעית והאחרונה מסדרת סער 6. הספינות מצוידות במכ"מים מתקדמים, ומערכת אחת מוכחת ​שיושבת עליהן היא כיפת מגן, כיפת ברזל ימית, שביצעה באפריל יירוט מבצעי ראשון במפרץ אילת. לצדה מערכות אחרות להגנה מפני טילים, הן לספינות והן לאסדות.

צרו איתנו קשר *5988