מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ • הדירוג החודשי של אתרי האונליין

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי
קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

בחגים מסוימים רושמים אתרי המכירות הישראלים עלייה בביצועים, בעוד שהאתרים הבינלאומיים מתאפיינים בירידה במספר ההזמנות - וחג הפסח, שחל באפריל, הוא אחד מהם. 

ניתוח | מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה
לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס, "החג הוא מחולל צריכה מקומית, דבר שבא לידי ביטוי בבולטות של רשתות המזון החודש, לצד גידול בהזמנות ברשתות מוצרי החשמל ובאתרי המתנות".

עם זאת, בסיכום החודש בכלל האתרים נרשמה ירידה מצרפית של כ-3% ברכישות, בהשוואה לחודש מרץ.

המרקטפלייס החדש

האתרים הישראלים רושמים החודש עלייה מצרפית של כ־3% במספר ההזמנות, ובראשם אתר קמעונאית המזון שופרסל. האתר של הרשת המתחרה, רמי לוי, רושם ירידה קלה בנתח (מ־9% ל־6%), ומתמקם במקום השישי. ארבע רשתות מזון נוספות מתמקמות בעשירייה השנייה: ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם (מקומות 11, 12, 13 ו-15 בהתאמה) - הודות לקניות לחג הפסח. מי לא בתמונה? יוחננוף וקרפור, למשל.

במקום השלישי נמצא אתר KSP, שמגדיל את כוחו גם החודש, ורושם עלייה של כ־16% במספר ההזמנות בהשוואה לחודש מרץ. אתר BUYME מתמקם במקום הרביעי ומציג עלייה מרשימה של כ־66% במספר ההזמנות, שכאמור מיוחסת לחג הפסח שבו רבים מעניקים מתנות לבני משפחה וחברים. גובה הזמנה ממוצעת באתר עמד על כ־250 שקל, והגיפטקארד הפופולרי ביותר היה BUYME All, המאפשר בחירה חופשית מתוך מגוון המתנות שבאתר.

גם אתר נספרסו רושם גידול במספר ההזמנות: כ־30% יותר באפריל לעומת מרץ. ממוצע הזמנה עמד על 230 שקל, ויותר משליש מההזמנות כללו את סדרת הקפסולות החדשות שהשיקה החברה - מה שעשוי ללמד על נטיית צרכני המותג לאמץ חידושים.

שחקן חדש בעשירייה הוא אתר מחסני חשמל, שמציג עלייה של כ־64% במספר ההזמנות באפריל לעומת מרץ. בין המוצרים הבולטים שנמכרו נמנים מוצרי חשמל למטבח כמו תנור, מעבד מזון וגריל חשמלי, אך נראה כי האתר הולך בדרכם של המתחרים והופך למרקטפלייס - שכן חלק מהרכישות היו דווקא של בשמים.

השלישייה הסינית

באפריל נרשמה ירידה של כ־6% בהזמנות מהאתרים בינלאומיים בהשוואה לחודש מרץ. את שלושת המקומות הראשונים בטבלה תופסים שלושה שחקנים סיניים - עלי אקספרס, שיין וטמו, שביחד מהווים כ־73% מכלל ההזמנות של העשיריה הבינלאומית.

אומנם מדובר בירידה לעומת ינואר, אז רשמה השלישייה שיא של 82% מכלל ההזמנות, אך לדברי יעקובי, "הם בולטים עם מכירות הלבשה והנעלה, אלקטרוניקה וסלולר, באופן שמתכתב עם האינפלציה ויוקר המחיה הישראלי".

בחינה לעומק של הנתונים מעלה כי עלי אקספרס רשם ירידה של כ־7% במספר ההזמנות באפריל לעומת מרץ, בעוד טמו מגדיל את הפופולריות שלו בקרב צרכנים ישראלים ורושם עלייה של כ־5% במספר ההזמנות. הזמנה ממוצעת כללה בעיקר פריטי לבוש והנעלה לקיץ, וגובהה עמד על 155 שקל.

לפי דיווחים בתקשורת העולמית, בשבוע שעבר הודיע ארגון הצרכנים הפאן־אירופי BEUC (שחבריו מגיעים, בין היתר, מצרפת, איטליה והולנד) כי יגיש תלונה לנציבות האירופית נגד טמו על הפרות לכאורה של כללי התוכן המקוונים, כולל העלמת מידע. לפי רויטרס, לטמו יש 75 מיליון לקוחות חודשיים באיחוד האירופי, כך שלמהלך עשויה להיות השפעה על פעילות האתר הסיני - באופן שיהיה רלוונטי גם לישראל.

במקום החמישי נמצא אתר האופנה הבריטי נקסט, שרושם החודש גידול של כ־26% במספר ההזמנות לעומת החודש הקודם - למרות דיווחים על עיכובים במשלוחים מהאתר. גובה הזמנה ממוצעת עמד על 245 שקל.

ענף התיירות מסתפק בשני נציגים, בוקינג ו־airbnb, שמרכזים יחד 5% מההזמנות (ירידה קלה לעומת מרץ, אז היה מדובר ב־7%).

השרב טוב לקולנוע

באפריל רכשו הישראלים הטבות מכ־30 מועדוני צרכנות וכרטיסי אשראי, ונרשמה עלייה של כ־7% בהשוואה לחודש מרץ. המועדונים הבולטים הם "פיס פלוס", "ביחד בשבילך" ו"בהצדעה". 

רשת מקדונלד'ס היא בית העסק המוביל בגזרה זו ומהווה כ־14% מהזמנות השוברים במועדונים השונים. במקום השני נמצאת רשת רמי לוי, שמהווה כ־7% מסך הזמנות השוברים, ורושמת גידול לעומת מרץ - ככל הנראה לטובת מימוש בקניות החג.

במקומות הרביעי והחמישי נמצאות רשתות בתי הקולנוע סינמה סיטי ויס פלאנט, עם 5% ו־3% בהתאמה - פעילות מועדפת לימי חול המועד, שבמהלכם נרשם שרב.

כך נאספו הנתונים

חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,200 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גיאוגרפית על־פי אזורי מגורים משתנים.

החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.