החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא • עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש • אלה החברות שיפעלו ממנו

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

שבעה חודשים אחרי שהפעילות בטרמינל 1 בנתב"ג נעצרה, ברשות שדות התעופה מדווחים כי הושלמו ההכנות לפתיחתו מחדש ולחזרה לפעילות מלאה. הטרמינל ייפתח לטיסות פנים-ארציות החל מיום שני, 27 במאי, ולטיסות בינלאומיות בלילה שבין שבת לראשון, 2 ביוני.

על פי נתוני רשות שדות התעופה, במהלך החודשים הקרובים צפויות לצאת מטרמינל 1 כ-1,200 טיסות, וצפויים לעבור בו כ-200 אלף נוסעים מדי חודש. בימי השיא בחודשים יולי ואוגוסט צפויים לעבור בטרמינל 1 כ-6,500-7,000 נוסעים ביום.

ניתוח | מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה
מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

פתיחת מלחמת "חרבות ברזל" באוקטובר הביאו לירידה חדה בתנועת הנוסעים לחו"ל. זאת, לצד הגיוס הנרחב של עובדי הביטחון בנתב"ג, אילצו את רשות שדות התעופה לסגור זמנית את הפעילות בטרמינל 1 ולהעביר את הנוסעים לטרמינל 3.

כעת, עם ההתאוששות שנרשמת בנתב"ג, הצפי להמשך הגידול בתנועת הנוסעים בחודשי הקיץ וחזרת חברות תעופה בינלאומיות רבות לפעילות בישראל, הטרמינל הוותיק חוזר לפעילות ולשימושן של חברות הלואו קוסט והתנועה הפנים-ארצית.

הטיסה הראשונה, של חברת ארקיע לאילת, תצא מהטרמינל ביום שני, 27 במאי, בשעה 6:30. החברות הצפויות לפעול גם מטרמינל 1, נכון לעכשיו, הן אל על, ארקיע, ישראייר, וויז אייר, ריינאייר, טראנסאוויה פראנס ואיירזנה.

חברת ריינאייר עלתה לכותרות לאחר שחידשה את טיסותיה לנתב"ג בפברואר האחרון, אולם בטרם חלף החודש החברה הודיעה כי תעצור את פעילותה בארץ, ודחתה את חזרתה עד אוקטובר 2024. הסיבה הרשמית שפרסמה ריינאייר הייתה מסי הנמל הגבוהים בטרמינל 3 לעומת טרמינל 1.

ההבדלים בין הטרמינלים

הפער בגביית המסים בין שני הטרמינלים נובע מהשירותים שמעניקה רשות שדות התעופה. הדיוטי פרי בטרמינל 1 קטן יותר, וגם אולם הנוסעים שבו מצומצם יחסית - מה שמוביל לעלויות תפעול נמוכות יותר. לאחר שהוחלט להשיב את טרמינל 1 לפעילות מלאה ביוני, חברת התעופה האירית חזרה בה והגישה בקשה לחדש את טיסותיה לישראל עם פתיחת הטרמינל.

ברשות שדות התעופה מדגישים כי חלק מהחברות יפעלו הן מטרמינל 1 והן מטרמינל 3, וקוראים לנוסעים לבדוק היטב מבעוד מועד מאיזה טרמינל יוצאת הטיסה שלהם, לפי חברת התעופה ומספר הטיסה.

שרת התחבורה מירי רגב התייחסה לסוגיית המחסור במטוסים בטיסות הפנים-ארציות, ולדבריה פתיחתו המתוכננת של שדה התעופה בחיפה, לאחר שדרוג משמעותי של המסלולים, תסייע להרחיב את היקף הטיסות הפנים-ארציות. 

גורמים בענף התעופה מסבירים כי ניתן לפתוח מחדש את טרמינל 1 בזכות הגידול בכמות הנוסעים וחברות התעופה שטסות, אך עדיין לא מדובר בפתיחה שתגדיל את ההכנסות של רשות שדות התעופה באופן משמעותי, עקב עלויות התפעול הגבוהות של שני הטרמינלים במקביל. "ככל שיותר חברות תעופה טסות, והמחירים לצרכן יותר נמוכים, יש יותר הכנסות, אבל אנחנו עדיין רואים שחברות זרות חוששות להגיע. הבעיות הן תפעוליות ולא קשורות לטרמינל כזה או אחר, והגידול בהכנסות תלוי רק בכמות הנוסעים".