דרכון | שאלות ותשובות

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון • כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? • גלובס עושה סדר

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock
דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

החל מהיום (ג'), רשות האוכלוסין מאפשרת לחלק ניכר ממחדשי הדרכונים ותעודות הזהות לעשות זאת דרך האינטרנט, באמצעות מערכת ההזדהות הממשלתית, ולחסוך את הגעתם ללשכות רשות האוכלוסין. כך, מקווים ברשות, פחות אנשים יידרשו להגיע ללשכות, וייחסכו תורים ארוכים עבור מי שכן נאלץ להגיע.

ראיון | הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"
כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

למה עכשיו?

השינוי במדיניות מגיע בעקבות חוק שעבר בכנסת ביוזמת שר הפנים משה ארבל. בשנה שעברה נרשמו ברשות האוכלוסין "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ולחידושם, שיצרו עיכובים של עד חצי שנה - אם בכלל היה ניתן להשיג תור כלשהו. רשות האוכלוסין נאלצה ליזום "מרתון לדרכון", במסגרתו אזרחים הוזמנו להגיע ללשכות בלי לתאם מראש. המהלך, בשילוב עם הגדלת היקף העבודה ברשות, הצליח להביא להנפקה של 400 אלף דרכונים בחודשיים, ולשחרור של מרבית הפקק.

אך זה היה רק פתרון קצר־טווח. בהתחלה, בחנה רשות האוכלוסין פתרון ארוך־טווח בדמות מכונות אוטומטיות להנפקת דרכונים, שיחסכו חלק מהעבודה לכוח־האדם, אך הפרויקט לא יצא לפועל בהיקף משמעותי. במקום זאת, כפי שאמר השר ארבל לגלובס בתום תקופת המרתון - יש צורך בהנפקת דרכונים ות"ז מרחוק דרך האינטרנט, וכעת זה יוצא לפועל - לפחות עבור חלק מהישראלים.

למי זה רלוונטי?

לא כל אחד יוכל להנפיק דרכון דרך האינטרנט. הדבר יתאפשר רק לאזרחי ישראל בני 18 ומעלה, השוהים בישראל בעת הגשת הבקשה, שכבר יש להם תיעוד ביומטרי - כולל טביעת אצבע. על־פי רשות האוכלוסין, כניסה למערכת תאפשר למבקש לדעת אם הוא עומד בתנאים אלו. גם אז, הדרכון יוכל להיות תקף אך ורק לחמש שנים, ולא יוכלו להיכלל בו שינויים. בנוסף, בשל השימוש במערכת ההזדהות הממשלתית, כל אחד מבני המשפחה יצטרך להגיש בקשה נפרדת.

האם אפשרי להוציא כך פטור מוויזה לארה"ב?

לא. על־פי רשות האוכלוסין, תוכנית הפטור מוויזה לארה"ב שישראל נכנסה אליה לאחרונה, דורשת דרכון עם תוקף של 10 שנים. כלומר, בשלב זה, מי שיחדש דרכון דרך האינטרנט ייאלץ להוציא ויזה לארה"ב כרגיל, או להתייצב ברשות האוכלוסין כדי לחדש את הדרכון לעשור שלם.

מה צריך לעשות?

להיכנס לאתר רשות האוכלוסין, להתחבר דרך מערכת הזיהוי הממשלתית ולחדש דרכון.