5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל
●  פרשנות | המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו 

1ארה"ב וערב הסעודית מתקרבות לברית הגנה

ארה"ב וערב הסעודית האיצו את המגעים ביניהן לכינון ברית הגנה בשבועות הקרובות, וממשל ביידן לוקח בחשבון כבר אפשרות שהוא ימשיך בתהליך גם בלי ישראל. כך נחשף בבלומברג. הסכם שכזה יידרש לאישור הסנאט כדי שתתאפשר למוחמד בן סלמאן גישה לאמצעי לחימה מתקדמים.

מנוף הלחץ של נסיך הכתר הסעודי הוא מערכת היחסים עם סין, כאשר במסגרת ברית הגנה שכזו הוא יסכים להגביל את הגישה הסינית לתשתיות האסטרטגיות בממלכה. בתמורה, האמריקאים יסכימו להגביר את ההשקעות בתחומי הבינה המלאכותית, המחשוב הקוונטי, ומעל הכל - יסייעו לתוכנית גרעין אזרחית סעודית.

לפי הדיווח, בתוך תקופה שמוערכת בשבועות, צפויים הצדדים להגיע למתווה מוסכם, כשאותו הן גם יגישו לראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת האפשרות לנורמליזציה. אם הוא יסכים, אז יכללו את מדינת ישראל ובמידה ולא ימשיכו לקונגרס. בוושינגטון, צפויים לנשיא ג'ו ביידן קשיים מצד הרפובליקנים לקידום התהליך.

מתוך בלומברג, מאת אלברטו נרדלי, ג'ניפר ג'ייקובס ופטר מרטין. לקריאת הכתבה המלאה.

2האם הנייה עזב את דוחא לטובת אנקרה?

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה כבר נמצא בטורקיה במשך יותר מ־12 ימים, תקופה שמעלה תהיות האם בכירי ארגון הטרור הפלסטיני עזבו את קטאר - לאחר דיווחים שונים בנוגע לאפשרויות. כעת, נטען כי עדיין אין החלטה או הכרזה של קטאר או חמאס בנוגע לאפשרות של עזיבת דוחא, גם אם באופן זמני.

בתקופה האחרונה הגבירה ארה"ב את הלחץ על בית המלוכה הקטארי, כדי שהוא ילחץ בתורו על בכירי הלשכה המדינית של חמאס שמתגוררים בדוחא. לפי מקורות בחמאס שדיברו עם א־שרק אל־אווסט אין בכוונת בכירי ארגון הטרור לעזוב את קטאר, אולם "הנייה החליט להישאר בטורקיה".

הוא קיבל את ההחלטה הזו לאחר שלפי הדיווח, נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן הציע לו להישאר במדינה. בנוגע לטווח הרחוק, לפי מקור בחמאס, הם לא פוסלים אפשרות למעבר לאיראן, סוריה או עיראק. "הסוגיה סבוכה", הוא הודה.

מתוך א־שרק אל־אווסט, מאת קיפה זאבון. לקריאת הכתבה המלאה.

3המקורב של א־סיסי שעושה מיליונים מדי יום מפליטים מעזה

חברת שירות הייעוץ והתיירות "האלה" בבעלות איש העסקים ומנהיג אחד השבטים בסיני, אברהים אל־אורגני, מגלגלת מדי יום כ־2 מיליון דולר מפלסטינים שנמלטים מרצועת עזה. כך מפורסם במידל איסט איי.

החברה של אל־אורגני, מקורבו של נשיא מצרים עבד אל־פתח א־סיסי, מחייבת פלסטינים ב־5,000 דולר למבוגרים ו־2,500 דולר לקטינים מתחת לגיל 16, עבור חצייה לסיני דרך מעבר רפיח. לחברה הזו יש מונופול על שירותי העברה במעבר רפיח, ולפי הערכות - הרוויחה בשלושת החודשים האחרונים 5.6 מיליארד לירות מצריות (כ־118 מיליון דולר) משירותים אלו.

יתרה מכך, היקף ההכנסות היומי הגיע באפריל לשיא של 2 מיליון דולר - כפול מחודש מרץ. אם חברת "האלה" תמשיך בקצב היומי הזה של מכירת שירותי VIP עד תום השנה, הכנסותיה צפויים לחצות עד 2024 את רף החצי מיליארד דולר.

מאמר מערכת מתוך "מידל איסט איי". לקריאת הכתבה המלאה. 

4ארה"ב חשפה נגמ"ש עם מערכת של אלביט

צבא ארה"ב חשף בשבוע שעבר את דגם M2A4E1 של נגמ"ש בראדלי, שמה שבלט בהם הוא הטמעת מערכת ההגנה האקטיבית מתוצרת אלביט "חץ דורבן" ( Iron Fist). החשיפה הזו התבצעה כחודש לאחר שמייג'ור ג'נרל גלן דיל מצבא ארה"ב, סיפר לאתר ברייקינג דיפנס כי הם השיגו תקציב לרכישת המערכות לעשרות נגמ"שים.

ההטמעה של חץ דורבן נובעת ממסקנות מלחמת רוסיה־אוקראינה, שמבהירות את הצורך במערכות הגנה אקטיביות. כמו כן, מלחמת חרבות ברזל והיקף הפעלת טילי הנ"ט הגדול כל כך בתא שטח קטן כל כך כמו רצועת עזה, ממחישה עד כמה מערכות אלו חשובות.

חץ דורבן היא מערכת קלת משקל ונפח ובעלת צריכת חשמל נמוכה, שמספקת הגנה 360 מעלות לפלטפורמות משוריינות מפני מגוון איומים. המערכת משמידה את האיומים בעזרת שיגור מיירט לעברם, תוך יצירת גל הלם שמפרק או מסיט את האיום.

מהדיווח בדיפנס בלוג מתקבלת דוגמה עד כמה חזק הקשר בין הביקושים הגוברים לאמצעים מתקדמים למלחמת רוסיה־אוקראינה לבין רכישת מערכות ישראליות. במסגרת אספקת נגמ"שי בראדלי מדגמים ישנים לקייב, סוכם כי על כל אספקה לקייב - צבא ארה"ב יקבל תקצוב לרכישת דגם M2A4E1 המתקדם עם חץ דורבן של אלביט.

מתוך דיפנס בלוג, מאת דילן מליאסוב. לקריאת הכתבה המלאה.