הדמות: קוקו שאנל
תפקיד: מעצבת אופנה, עמדה בראש בית האופנה שאנל.
הניצוץ: להביא לשינוי מציאות באמצעות פשטות, באופן אלגנטי ונועז.
ציטוט:
"כדי להיות בלתי ניתן להחלפה, אתה תמיד צריך להיות שונה".
מה למדתי מהדמות: קוקו שאנל הוכיחה כי לעיתים מהלכים פשוטים מייצרים שינוי מהותי. כך למשל, הוויתור שלה על המחוך לטובות עיצוב פריטי אופנה נוחים יותר לנשים. מהלך משנה מציאות, ששולבה בו אלגנטיות רבה וכן נועזות שהשפיעה על נשים באשר הן. אומנם היא לא עסקה בפמיניזם בצורה ישירה, אך תרמה רבות לשחרור האישה ולתפיסת הנוחות כדרך חיים.
עוד דוגמאות: בזמן מלחמת העולם הראשונה שאנל נתקלה במחסור חמור בבדים, אז היא החלה לייצר בגדים מהלבשה תחתונה. הייתה לה היכולת לחשוב מחוץ לקופסה ולשנות דפוסים. אמירותיה האופנתיות היו לפריצות דרך משמעותיות. למשל, את הבד בצבע שחור, שהיה מקושר עד אז לאבל, היא הפכה לטרנד בבגדי ערב. כך משלבים בין נועזות למחשבה יצירתית.
האם חשבה אי פעם שפועלה יחולל שינוי כה גדול? אין לדעת. אך בדרכה ומתוקף היותה מעצבת אופנה הייתה לה יכולת בלתי רגילה לפרוץ תקרות זכוכית פעם אחר פעם - במהלכים פשוטים, יעילים ויצירתיים.
מהסתגרות בעבודה מהבית בחזרה אל המתחם המשותף - הבהרנו לכולם שאנו כאן עבורם
שאבתי מקוקו שאנל החדשנית במחשבה ובעשייה השראה רבה בעבודתי לאורך השנים ובעיקר במהלך תקופת הקורונה. עם פרוץ המשבר, מתחמי העבודה המשותפים חוו שינוי משמעותי ומימים של ביחד, לפתע נוצר ריחוק שלא היה קיים. כהתמודדות מיידית עם המצב - ייצרנו, ב-Urban Place הסכם הצטרפות גמיש, שבו ה'ממברים' במתחם משלמים רק על התקופה שבה הם משתמשים בפועל בשירותיו. באמירה הזו היה הרבה יותר מהיבט כלכלי; הבהרנו לממברים שאנחנו שם עבורם - מלאי אופטימיות. אנשים התרגלו לריחוק ולפחד - והחזרה שלהם בהתאם להנחיות הפיגה אט-אט את החשש.
המעבר עבור הממברים היה חד - מהסתגרות בעבודה מהבית לחזרה אל הקהילתיות של המתחם המשותף; הפכנו לאמא ולאבא עבורם בעזרת הסתכלות על המצב ממעוף הציפור - בדיוק כמו ששאנל שימשה אם לנשים רבות בין אם התכוונה לכך או לא. התנהלות ארגונית מואצת זו הביאה לנטוורקינג מחודש של הממברים - בין אם זה דרך שיחות שולחן עגול, סדנאות הכשרה או בשיחת חולין על כוס קפה. בדומה לשאנל שלאחר מלחמת העולם הראשונה הבינה שצרכניות מעדיפות נוחות על פני רהבתנות - ראינו שפשטות היא היוקרה החדשה - וההווי שבפעילויות ואירועים במתחמים לא חייב להיות גרנדיוזי על מנת להוביל לשביעות רצון והנאה מוחלטת אצל הממברים.